Idiot Glee rukt doo wop uit de vergetelheid

James Friley creëert met weinig middelen een surrealistisch genre

Tekst Marc van der Laan, foto's Jorg Roosma ,

De sessie die Idiot Glee aan het begin van de avond op de Neude-flat deed, had op twitter al wat aandacht gegenereerd. In de drukke Spiegelbar mocht de schuchtere artiest uit Kentucky
laten zien of die vooruitgesnelde aandacht terecht was.

James Friley creëert met weinig middelen een surrealistisch genre

De sessie die Idiot Glee aan het begin van de avond op de Neude-flat deed, had op twitter al wat aandacht gegenereerd. In de drukke Spiegelbar mocht de schuchtere artiest uit Kentucky laten zien of die vooruitgesnelde aandacht terecht was.

CONCERT:
Idiot Glee, Le Guess Who?,Tivoli Spiegelbar, 27 november 2010

MUZIEK:
Een behoorlijk deel van de popmuziek van dit moment grijpt op de een of andere manier terug op muziek van de laatste veertig jaar. James Friley gaat onder de naam Idiot Glee nog wat verder terug, naar de jaren vijftig. Over een basis van eenvoudige beats, simpele synthesizerlijnen, samples en (vocale) loops zingt hij doo wop met veel galm op zijn stem. De unieke stijl die hij daarmee heeft gecreëerd, leent zich ook uitstekend voor bijzondere covers. Zijn bewerking van Ain’t No Sunshine van Bill Withers is daar een aansprekend bewijs van.

PLUS:
Idiot Glee mixt oude en moderne pop. Dat is op zichzelf niet nieuw. Waar bij veel anderen het oude of het moderne overheerst, is het resultaat bij Idiot Glee echter iets nieuws. De galm op zijn stem en de basale synthlijnen zorgen voor een wat wazig, surrealistisch geheel met dub-invloeden. Een voorbeeld van een resultaat dat groter is dan de som van de afzonderlijke delen.

MIN:
Er was een groot verschil tussen het optreden in de Spiegelbar en de registratie van de sessie op de Neude-flat. Het geluid van de sessie is kraakhelder waardoor alle elementen op een mooie manier bij elkaar komen. In de spiegelbar was vooral de zang - een belangrijk onderdeel van zijn geluid - regelmatig overstuurd. Voor het podium vond dan ook koortsachtig overleg plaats tussen mensen uit de entourage van Idiot Glee. Ook zouden de muziek en de verlegen Friley op een intiemere locatie wel eens veel beter tot hun recht kunnen komen dan in de gezellige, maar rumoerige Spiegelbar, waar schuin voor het podium veel heen en weer werd gelopen.

CONCLUSIE:
Idiot Glee verdient een nieuwe kans op een andere plek. In de tussentijd luisteren we nog maar een keer naar zijn toffe sessie op het dak van de Neude-flat.

CIJFER:
7

Alles over Le Guess Who? op de speciale festivalsite.

Bekijk ook Idiot Glee in sessie op de Neude flat: