Grauw Growing handelt in gruis

Elektronische noise zonder een spoortje liefde

Atze de Vrieze ,

Avant-garde trio Growing belandde op een merkwaardige manier voor het eerst op het bureau van 3VOOR12. De band uit Brooklyn, New York gebruikte namelijk een foto van schaatser Annette Gerritsen op de hoes van hun album All The Way uit 2008. De band met schaatsland Nederland is nooit opgehelderd, en ook muzikaal heeft Growing niets met onze gezellige nationale zondagmiddag hobby van doen.

Elektronische noise zonder een spoortje liefde

Avant-garde trio Growing belandde op een merkwaardige manier voor het eerst op het bureau van 3VOOR12. De groep uit Brooklyn, New York gebruikte namelijk een foto van schaatser Annette Gerritsen op de hoes van hun album All The Way uit 2008. De connectie met schaatsland Nederland is nooit opgehelderd, en ook muzikaal heeft Growing niets met onze nationale zondagmiddag hobby van doen.

GEZIEN:
Growing, Le guess Who?, Tivoli de Helling, 26-11-2010

MUZIEK:
Want als je Growing iets niet kunt noemen, dan is het wel gezellig. Het trio maakt ritmische elektronische noise en drones met een hele batterij live instrumenten, deels verborgen in een flightcase met ingegraveerde doodshoofdjes. Ook de gitaar - het meest traditionele instrument - wordt met allerlei elementen verminkt tot een atonaal en glitchy geluid. De spoken word teksten van Sadie Laska, de enige vrouw in het gezelschap, zijn in het eindresultaat nauwelijks als zodanig te herleiden.

PLUS:
Het was al geen makkelijke avond, maar nu wordt het echt taai. Le Guess Who? heeft een publiek voor dit soort acts. Een publiek dat zelf zoekt en ook houdt van zoekende muzikanten. Op de eerste rij staan een paar mensen keihard de diepte in te gaan op de mechanische sounds van Growing. De kracht van dit trio is dat hun beats lastig te plaatsen zijn. Ze struikelen te veel om techno genoemd te mogen worden, ze springen alle kanten op, maar missen de schwung van dubstep. Toch slagen ze er bij vlagen in de zaal mee te slepen in hun zelf gegraven zwarte gat.

MIN:
Growing heeft niet de melancholische ondertoon van Fuck Buttons, maar is ook minder complex dan Black Dice, dat vanavond een half uur later op hetzelfde podium staat. Een ding is het zeker wel: hard. Het geluid komt bijna alleen maar vanaf het podium en nauwelijks uit de PA, wat tot gevolg heeft dat het nogal veel uitmaakt waar in de zaal je gaat staan. Je overweldigen kunnen deze drie dus wel, maar dat maakt het nog niet meteen allemaal interessant wat ze doen. De set zit boordevol kleine ideetjes en ruwe cuts, maar het mist soms simpelweg richting. Al moet gezegd: de zoektocht an sich kan ook een doel zijn.

CONCLUSIE:
Deze muziek wil je niet leiden of in trance brengen, juist het tegenovergestelde. Maar wat is dat eigenlijk, dat tegenovergestelde? Growing maakt seksloze, zelfs liefdeloze muziek, en dat doen ze expres. Geen greintje zonlicht laten ze door de vervuilde ruiten van hun abstracte geluidsbouwwerk schijnen. Het is wel precies waar een select gezelschap voor komt.

CIJFER:
7

Alles over Le Guess Who? op de speciale festivalsite.