Spotify op 18 mei online in Nederland

Zweedse online muziekdienst heeft kantoor betrokken

Ingmar Griffioen ,

Op 18 mei gaat Spotify van start in Nederland. Vorig jaar kwam een lancering van de Zweedse muziekdienst nog niet van de grond. "We zijn met de laatste stukjes van de puzzel bezig, maar in feite is alles rond voor de lancering op 18 mei", vertelt Tobias Edström, manager Spotify Nederland. Gisteren heeft de dienst een kantoor betrokken. Nederland wordt het zevende land waar Spotify actief is.

Zweedse online muziekdienst heeft kantoor betrokken

Op 18 mei gaat Spotify van start in Nederland. Vorig jaar kwam een lancering van de Zweedse muziekdienst nog niet van de grond. "We zijn met de laatste stukjes van de puzzel bezig, maar in feite is alles rond voor de lancering op 18 mei", vertelt Tobias Edström, manager Spotify Nederland. Gisteren heeft de dienst een kantoor betrokken. Nederland wordt na Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Zweden, Noorwegen en Finland het zevende land waar Spotify actief is.

Naar de komst van de Zweedse dienst wordt al langer uitgekeken, als de natte droom voor elke muziekliefhebber. Spotify is volgens sommigen zelfs dé toekomst van de muziekindustrie. Het werkt zo: Via Spotify kun je voor een vast bedrag per maand, of gratis met reclame, onbeperkt muziek luisteren. Dat kan streaming, op je computer en op je mobiele telefoon. De vier major labels doen mee, evenals een groot aantal onafhankelijke labels, waarmee de klanten van het belangrijkste deel van het muziekaanbod verzekerd moeten zijn.

In januari kondigde een vertegenwoordiger van Spotify tijdens een Noorderslag-seminar al aan dat een lancering in Nederland prioriteit had. Edström: "Om eerlijk te zijn ben ik hier al sinds januari bezig met de lancering en de zoektocht naar een kantoor. Inmiddels zijn mijn sales en account manager ook overgekomen. We zijn nu druk bezig met het opbouwen van een organisatie. Nederland is een goede markt voor ons, met een hoge internetpenetratie en veel echte muziekliefhebbers. We zijn erg enthousiast om hier te starten."

Naar verluidt ging de lancering van Spotify vorig jaar niet door, omdat de zoektocht naar een grote partner, bijvoorbeeld een ISP of kabelexploitant niks opleverde. Ditmaal zou Spotify het helemaal zelfstandig willen doen. Edström: "Daar kan ik nu geen commentaar op geven." Op Noorderslag vertelde zijn Spotify-collega al dat er gesprekken waren met Buma/Stemra over een licentie-overeenkomst. Volgens Buma-woordvoerster Stephanie Aukes is er nog geen deal en zijn de partijen nog in gesprek. Edström wil op dit moment alleen bevestigen dat er gesprekken gevoerd worden met Buma.