iPhone-app voor bands Mupps heroverweegt zichzelf iPhone-app voor bands Mupps heroverweegt zichzelf

Erwin Blom: “Weinig bands benutten het internet optimaal”

, Atze de Vrieze

iPhone-app voor bands Mupps heroverweegt zichzelf

Erwin Blom: “Weinig bands benutten het internet optimaal”

Atze de Vrieze ,

In augustus 2009 lanceerde social media goeroe Erwin Blom Mupps, een speciale iPhone app voor bands. Afgelopen week was de website van de tool ineens offline en de app ontbreekt in Apple’s mobiele winkel. Leeft Mupps nog?

Erwin Blom: “Weinig bands benutten het internet optimaal”

In augustus 2009 lanceerde social media goeroe Erwin Blom Mupps, een speciale iPhone app voor bands. Een simpele tool waardoor muzikanten zelf gemakkelijk en betaalbaar een eigen app konden maken voor op de mobiele telefoon. Afgelopen week was de website van de tool ineens offline en de app ontbreekt in Apple’s mobiele winkel. Leeft Mupps nog? “Er was een communicatieprobleem met de host van mijn sites”, zegt Erwin Blom. “De site bij het Handboek Communities was ook offline. Is de site er nu weer? Dat is goed nieuws lijkt me.”

Dat Mupps verdwenen is uit de App Store komt door het uiteenvallen van Blom’s technische partner, vertelt hij. Blom maakt van de ongeplande pauze gebruik om zijn project grondig te evalueren. Want dat Mupps los van de technische problemen een succes is, kan Blom nog niet concluderen. “Er is nog niet veel vraag naar”, beaamt hij. “Het valt mij op dat maar weinig bands het internet optimaal benutten. De kracht van internet is dat je passies met elkaar kunt delen, maar ik zie daar nog niet veel goede voorbeelden van. Veel bands staan nog in de zend-stand, terwijl juist interactie het best werkt. Je kunt een band met je fans opbouwen. Van de acts waar wij mee werkten was Voicst het beste, maar die band doet op dit moment even niks. Misschien is het nog wel te vroeg. Aan iets als Sellaband zie je ook dat veel bands nog gewoon een cd willen uitbrengen. Nieuwe ideeën, zoals het gratis weggeven van een promosingle, komen vaak van platenmaatschappijen.”

Het idee van Mupps was dat bands met de applicatie fans op de hoogte konden houden van nieuwtjes en exclusieve tracks aan konden bieden. Daarnaast integreert de applicatie informatie van sites als Flickr en Twitter, zowel info van de band zelf als content van het publiek. Mupps begon met vijf acts (Voicst, Fakkelbrigade, Kyteman, Drive Like Maria en 3FM-dj Michiel Veenstra). Less is more, was het idee. “Maar mensen ervaren het juist als weinig. Misschien willen ze inderdaad maar vijf artiesten volgen, maar ze willen wel kunnen kiezen uit duizend verschillende.” Andere artiesten sloten zich nog niet bij dit start-up groepje aan. Blom heeft naar eigen zeggen nog steeds vertrouwen in zijn idee, al denkt hij wel na over aanpassing van het concept. Wanneer Mupps terugkeert in de App Store en wat er zal veranderen weet Blom nog niet. “We willen natuurlijk graag iets maken waar mensen op zitten te wachten.”

nu op 3voor12