Onder leiding van vormgever Paul Faassen kunnen festivalbezoekers hun eigen VPRO Gids-cover ontwerpen.
Ecoline, garen, vilstiften of toch maar op de computer? Bij de Gidscoverworkshop in de VPRO-stand mag je gebruiken wat je wilt. Opvallend is dat van de veertig deelnemers niemand voor de laatste optie gaat. Creatief zijn in de buitenlucht gaat kennelijk toch het liefst op de ouderwetse manier.
De deelnemers maken onder begeleiding van illustrator en vormgever Paul Faassen alvast kennis met de nieuwe huisstijl van de VPRO en integreren de nieuwe Gidsvormgeving in hun ontwerp. Het thema van de ontwerpen is Dorst, het nieuwe jongerenmerk van de omroep.
Faassen: ‘Alle items op de website van Dorst zijn persoonlijk, maar roepen herkenbaarheid op bij een grotere groep, dat wil ik graag terugzien in de ontwerpen van de deelnemers.’
Om die herkenbaarheid op te roepen wordt als inspiratiebron vooral gebruik gemaakt van eigen ervaringen. Zo maakt Nicolette(20) een collage bestaande uit woorden als prinses, schoonheid en maakbaarheid: ‘Ik kom net terug uit Noord-Korea en iedereen vond mij daar te dik, met mijn ontwerp laat ik zien hoe ik verdrink in de eisen van het huidige schoonheidsideaal, ik kan er gewoon echt niet aan voldoen.’
Sommige deelnemers komen spontaan aanwaaien en gebruiken de workshop om even uit te rusten en aan de moshpit te ontvluchten, anderen geven zich vooral op omdat ze graag eens aan zo’n ontwerproces willen ruiken. Jeremey (18): ‘De cover van de VPRO Gids is, zeker voor beginnende ontwerpers, zoals ikzelf, een goed voorbeeld van originele vormgeving. Het ontwerp is altijd actueel, maar wel met een leuke twist. Het lijkt me dan ook een enorme eer als mijn ontwerp ooit de cover zou halen.’
Alle ontwerpen zijn te bezichtigen in de VPRO-stand, en één misschien wel binnenkort in het tijdschriftenschap.
Een bijdrage van DORST, het nieuwe jongerenmagazine van de VPRO
Meer Lowlands op de speciale festivalsite