OK Go was nergens zonder YouTube OK Go was nergens zonder YouTube

Video made the internet star

, door Erik Zwennes, foto's Tim van Veen

OK Go was nergens zonder YouTube

Video made the internet star

door Erik Zwennes, foto's Tim van Veen ,

Niemand kende OK Go zonder hun ingenieuze en pakkende videoclips. Achter het succes van de band zitten eigenlijk maar twee meezingers. Deze ultieme ‘Zeroes’-band is een concept op zich, maar of dat voldoende is om live te overtuigen...

Video made the internet star

CONCERT
OK Go, Lowlands India, vrijdag 20 augustus 2010

MUZIEK
De humor en concepten van Weezer en Fun Loving Criminals, de gevoelige balades van Incubus, het folkrandje van Local Natives en de hoekige rock van Hot Hot Heat. OK Go leent een boel en combineert slim. De band is al sinds 1998 bezig, maar brak door dankzij slimme conceptuele videoclips die bij elkaar al tientallen miljoenen keren bekeken zijn op YouTube.

PLUS
Iemand uit het publiek roept na een aantal matige albumtracks: ‘Doe nou even een leuke.’ Hij verwoordt het gevoel van de hele tent. OK Go leeft dankzij een handvol goede singles; 'Get Over It' van de eerste plaat bijvoorbeeld en de afsluiter van de set 'This Too Shall Pass'. De bandleden zijn geinponems, maar doseren de lolletjes op het podium. Zanger Damian Kulash is een goede voorman met de juiste opmerkingen en een prima stem.

MIN
Tot de loopband-hit 'Here It Goes Again' was OK Go gewoon een aardig Amerikaans bandje zonder grote fanschare of bekendheid. Dat is het live ook. Het eerste kwartier is dodelijk saai met mislukte hoekige liedjes. De band wil alternatief doen en zo graag credible worden gevonden, maar werkt enkel wanneer het rechtdoor rijdt. Pas wanneer de herkenbare gitaarintro van de doorbraakhit klinkt, veert de tent op. Grappige en creatieve momenten zoals een dweilnummer midden in het publiek of een ballade begeleid met diverse klokken en bellen, mislukken.

CONCLUSIE
Enkel op basis van de muziek zou OK Go het Charlie podium nog niet mogen betreden. De band heeft maar twee meezingers die alsnog door het publiek worden geduid als ‘Ja, dit liedje ken ik van die clip’. OK Go is hét voorbeeld van een band die nergens was zonder de online ontwikkelingen van de afgelopen zes jaar. Zonder YouTube en Facebook kende niemand OK Go. Onlangs stapte de band op bij hun starre label EMI en ging op eigen kracht verder. Daarmee werden ze weer toonbeeld van hoe een band tegenwoordig zonder een geweldige plaat en zonder geld veel aandacht en fans kan vergaren. De band speelt hier ook live op in door visuele elementen in hun set te verwerken, zoals het solonummer tussen het publiek in. Tegen het einde van het optreden neemt Kulash nog een foto van het publiek en roept ‘I’ll put this picture on Facebook.’ Gaan we morgen allemaal kijken en is die vrij matige band toch weer in ons geheugen gegrift. Wat hadden we het leuk hè, bij OK Go op Lowlands!

CIJFER:
6

nu op 3voor12