Telefoonfabrikant Nokia gaat opnieuw de concurrentie aan met iTunes, Spotify en vergelijkbare diensten. Twee jaar na de introductie van Nokia Comes With Music gooien ze het op een aantal punten over een andere boeg. Onder de naam Ovi Music en Ovi Music Unlimited - die de naam Comes With Music vanaf nu vervangen - introduceert het bedrijf vanaf begin september twee businessmodellen.
Met Ovi Music lijkt het bedrijf direct de concurrentie aan te willen gaan met iTunes. Bart de Bruijn, music manager bij Nokia, legt uit dat consumenten vanaf vandaag losse tracks kunnen kopen voor een bedrag dat per artiest varieert van €0,79, €0,99 tot €1,29. "De mp3’s hebben een bitrate van 192 kbps en zijn DRM-vrij". In de Nederlandse Ovi Store staan nu rond de acht miljoen liedjes. In vergelijking met iTunes: daar variëren de kosten per nummer van €0,69, €0,99 en €1,29. De AAC-bestanden zijn DRM-vrij en vergelijkbaar met een 256 kbps mp3. Het is niet bekend hoeveel tracks er in de Nederlandse iTunes Store staan. De gehele catalogus van iTunes bestaat uit circa 13 miljoen nummers, die van Nokia Ovi uit 11 miljoen nummers. Beiden hebben deals met de grote platenmaatschappijen en ‘ontginnen’ steeds meer indie-gronden.
Het tweede Nokia-model Ovi Music Unlimited vervangt het Comes With Music-model. De consument neemt een abonnement op de dienst en kan onbeperkt muziek downloaden. Het lijkt op het betaalde Spotify-abonnement, maar er kan nog meer muziek worden gedownload. Spotify leunt op het streamen van muziek waarbij bij een abonnement een deel van de collectie kan worden gedownload. Vanaf nu kan dat met dit nieuwe Nokia-model in mp3-formaat én via een nieuw platform waar geen additionele software voor nodig is, worden gedownload. Groot nadeel is dat deze tracks niet DRM-vrij zijn en dat het abonnement enkel in combinatie met een Nokia-toestel wordt verkocht. Op dit moment zijn er vier telefoons waarbij het abonnement verkrijgbaar is. Dit abonnement is een jaar geldig en is daarna wel te verlengen zonder dat er een nieuw toestel aangeschaft hoeft te worden. In vergelijking: Spotify bestanden zijn bij het betaalde model 320 kbps Ogg Vorbis, wat aanzienlijk hoger is dan de bestanden van Ovi. De totale catalogus van Nokia bevat op dit moment ongeveer een miljoen tracks meer dan die van Spotify.
De nieuwe stap van Nokia werd al eerder in landen als Rusland en China gezet. Bart de Bruijn kan niet zeggen hoe succesvol het daar is of hoeveel abonnees er in Nederland zijn van Nokia Comes With Music. Hij zegt wel dat het een marktaandeel van 22 procent bezit en dat het daarmee een tweede plaats inneemt. Met Apples’s claim van ruim 70 procent zou dat overigens wel enorm weinig ruimte laten voor de overige concurrenten. Waar het oude model op de Nokia-telefoons zeer omslachtig bleek, belooft Nokia Nederland dat het gebruiksgemak vanaf nu wel in orde is. Dit geldt voor de mobiele alsook de online variant van de Ovi-winkel.
In elk van de 31 landen waar Ovi op dit moment draait is een lokale redactie gestationeerd. Zij beoordelen volgens Nokia Nederland nieuwe releases, houden dagelijks contact met labels, bouwen specifieke playlisten en letten scherp op releaseschema’s en grote releases. Daarnaast wordt met het nieuwe model meer informatie aangeboden en/of automatisch gegenereerd. Denk aan track/artiestensuggesties - gebaseerd op eerdere downloads - en verschillende playlists van artiesten en labels. Ovi Music zegt extra aandacht te hebben voor muzikale initiatieven uit bepaalde landen of gebieden. Nokia-teams sluiten hiervoor contracten af met lokale platenmaatschappijen en indielabels. "Hierdoor is lokale muziek zeer goed vertegenwoordigd in de Nokia Music Store," aldus De Bruijn.
Nokia breidt all-you-can-eat muziekdownloadmodel uit
Nieuw platform, grotere catalogus, overstap naar mp3
Telefoonfabrikant Nokia gaat opnieuw de concurrentie aan met iTunes, Spotify en vergelijkbare muziekdiensten. Twee jaar na de introductie van Nokia Comes With Music gooien ze het enigszins over een andere boeg.