Machtsverschuiving bij Ticket Service Nederland Machtsverschuiving bij Ticket Service Nederland

Directeur Van Ruyven vertrekt, MOJO-man Roberto Traxel interim

, Atze de Vrieze

Machtsverschuiving bij Ticket Service Nederland

Directeur Van Ruyven vertrekt, MOJO-man Roberto Traxel interim

Atze de Vrieze ,

Directeur Peter van Ruyven vertrekt bij Ticket Service Nederland. Per 1 augustus draagt hij zijn taken over aan een interim-bestuur. Roberto Traxel, commercieel manager van MOJO, is vanuit Live Nation aangewezen als interim-manager. Belangrijkste reden voor het vertrek is de fusie tussen Live Nation en Ticketmaster.

Directeur Van Ruyven vertrekt, MOJO-man Roberto Traxel interim

Directeur Peter van Ruyven vertrekt bij Ticket Service Nederland. Per 1 augustus draagt hij zijn taken over aan een interim-bestuur. Van Ruijven richtte vijftien jaar geleden het bedrijf op samen met Leon Ramakers, destijds directeur van MOJO concerts. In een brief aan zijn relaties noemt Van Ruyven als reden voor zijn vertrek de fusie van moederbedrijf Ticketmaster met Live Nation (waaronder ook MOJO valt). “Als gevolg daarvan en met het oog op de mogelijke toekomstige veranderingen in de organisatie in Nederland hebben de aandeelhouders van Ticket Service en ik in goed overleg besloten dat ik afscheid zal nemen.”

Op de aard van die veranderingen wil Van Ruyven niet ingaan. Voor verdere toelichting verwijst hij naar MOJO Concerts. In eerste instantie meldde de concertpromotor nog dat de fusie op internationaal niveau geen gevolgen heeft voor de Nederlandse situatie, omdat MOJO nog een langlopend contract heeft met kaartverkoper Eventim. Die situatie is nu al anders. MOJO verkoopt sinds enige tijd weer kaarten via Ticket Service en nu wordt Roberto Traxel, commercieel manager van MOJO, vanuit Live Nation aangewezen als interim-manager. Tot 1 januari moet hij Live Nation inzicht bieden in Ticket Service Nederland. “Nadat de mededingingsautoriteit groen licht had gegeven voor de fusie heeft de focus in eerste instantie op Amerika gelegen, nu wordt gekeken hoe de fusie in Europa uitgevoerd moet worden. De markt in Amerika zit heel anders in elkaar dan die in Europa. In Amerika werkt men bijvoorbeeld meer met dynamic pricing, terwijl bij ons verkoop via internet voor loopt.”

Traxel is naar eigen zeggen de aangewezen man omdat hij ervaring heeft met zowel de ticketmarkt als de concertmarkt. Waarom Van Ruyven zelf dat inzicht niet kan geven wordt niet helemaal duidelijk. Feit is dat hem een aantrekkelijk aanbod gedaan is om iets anders te gaan doen. Traxel zegt het als volgt: “Er zijn mensen die al lang in de ticketing business actief zijn en die in deze turbulente tijden zeggen: dit is het moment voor mij om iets anders te gaan doen.” Het opstappen van de directeur zou een eerste stap kunnen zijn naar de opheffing van Ticket Service Nederland als zelfstandig bedrijf. Daarop wil Traxel niet vooruit lopen. “Alles staat nog open, maar dat zijn zeker niet de geluiden die ik vanuit Amerika hoor. Ik zou het ook buitengewoon onverstandig vinden om een sterk merk waar jaren in geïnvesteerd is zomaar in de prullenbak te gooien.”

Niet iedereen zal blij zijn met een belangrijke MOJO-pion aan het hoofd van Ticket Service Nederland. Het ticketbedrijf werkt immers ook met concurrenten van MOJO. Het bedrijf in Delft heeft zo heel gemakkelijk inzicht in de zaken van anderen. Traxel vindt die zorg onterecht. “Andere partijen zien ook of een concert wel of niet uitverkoopt. Iedereen kan zien of op een festival 10.000 of 5.000 mensen rondlopen. Voor wat betreft specifiekere data of klantgegevens: daarvoor zijn bij de fusie juridische afspraken gemaakt waar wij ons strikt aan moeten houden. Er zijn allerlei mededingingsautoriteiten voor om dat te controleren, en die leggen hun vergrootglas op ons.”

Willem Venema van Double Vee Concerts (voorheen The Alternative) denkt daar anders over. “De NMA en MOJO is een joke. MOJO is tien keer slimmer dan die hele mededingingsautoriteit. Het is een spelletje. Stel je even voor dat de heer Traxel een telefoontje krijgt van een belangrijk iemand bij MOJO. Zal hij zeggen: sorry, die gegevens mag ik je niet geven? De verkoopgegevens van artiesten in de loop van jaren zijn veel waard. Moet ik op voorhand geloven dat MOJO geen gebruik maakt van informatie over een partij die het beschouwt als een concurrent? Het is volstrekt onduidelijk wat er met de klantgegevens gebeurt.”

Venema heeft een contract met Ticket Service Nederland, maar voorzag al een fusie tussen Live Nation en Ticketmaster. “Ik heb een clausule in mijn contract op laten nemen dat ik weg kan in het geval van zo’n fusie. Ik vermoed dat de meeste andere partijen dat niet hebben.” Toch denkt hij er op dit moment niet aan om bij Ticket Service te vertrekken. “Het is het beste systeem dat in Nederland draait voor de verkoop van kaartjes voor popconcerten”, zegt hij. Over de toekomst van Ticket Service Nederland is hij helder. “Ik denk dat het over een paar jaar niet meer bestaat, maar ik snap ook dat MOJO dat op dit moment niet kan zeggen. Live Nation is in Amerika verwikkeld in een hoog oplopend conflict met ticketbedrijf Eventim, waar het een contract mee heeft. Nu uitspraken doen over de toekomst van Ticket Service Nederland maakt heel duidelijk wat het doel is: Live Nation wil zelf de ticketverkoop uitvoeren.”

Nu op 3voor12