Acrobatische ruisonderdrukking Acrobatische ruisonderdrukking

'Dolby' van Nanine Linning: moderne dans op Lowlands

, door Ebele Wybenga, foto Matthijs Mentink

Acrobatische ruisonderdrukking

'Dolby' van Nanine Linning: moderne dans op Lowlands

door Ebele Wybenga, foto Matthijs Mentink ,

Volle zaal, staande ovatie. 'Dolby' is lading, ontlading en concentratie - een aanrader ongeacht de betekenis. Moderne dans hoort thuis op Lowlands.

'Dolby' van Nanine Linning: moderne dans op Lowlands

Volle zaal, staande ovatie. Dolby is lading, ontlading en concentratie - een aanrader ongeacht de betekenis. Moderne dans hoort thuis op Lowlands.

Het is warm en donker in Juliet. Buiten worden de rondsjokkende bezoekers licht in het hoofd van zon en bier, binnen zwijgt het publiek aandacht. 'Dolby', heet de dansvoorstelling van Nanine Linning, een naam die doet denken aan het tijdperk van de cassettebandjes. De ruis van het moderne leven en het verlangen eraan te ontsnappen is volgens het programmaboekje de thematiek. Maar als je nooit moderne dans ziet en je wordt er opeens mee geconfronteerd op een festival, hoe moet je het dan bekijken? Moet je je onbevangen laten overspoelen door de voorstelling? Is het de bedoeling dat je personages ontwaart? Is er een verhaallijn en moet je daar op letten? Of telt vooral het fysieke spektakel? 

De dansers dragen joggingbroeken en sneakers. Net als veel overhitte bezoekers buiten zijn de mannen halfnaakt. Een danseres met een grote bol kruipt over de vloer met de gecontroleerd dreigende motoriek van een tijger. Spanning als bij een naderend onweer bekruipt de toeschouwer. De ontlading is een uitbarsting van elektrische energie, afgewisseld met een donkere mijmering, gedragen door de soms wat bombastische muziek. Nog nooit zag ik zo'n geavanceerd haasje-over.

'Het past hier zo goed omdat de dansers zo relaxt zijn,' zegt Amarens Eggeraat, een jonge schrijfster (Spunk, Vice en VPRO Dorst) na de voorstelling. 'Ze zouden zelf Lowlandsbezoekers kunnen zijn.' Amarens leerde ze persoonlijk kennen op de Parade, waar zij werkte en de dansgroep eerder optrad. 'Ze komen uit allerlei landen en zijn niet arrogant.' Opvallend was de volledig volle zaal, die zonder de minste aarzeling een staande ovatie gaf. 'Vorig jaar zat ik op Lowlands bij een dansvoorstelling maar met twee anderen in de zaal.' Terecht dat deze kunstvorm op dit festival in de lift zit: zo krijg je om half vijf 's middags je concentratie weer terug. Toch de ontsnapping uit de ruis. Amarens geeft tot slot een inzicht hoe je moderne dans moet beleven. 'Als jij je kut voelt, zie je er een kutverhaal in en als je vrolijk bent een vrolijk verhaal.'

Een bijdrage van DORST, het nieuwe jongerenmagazine van de VPRO

Meer Lowlands op de speciale festivalsite

nu op 3voor12