Effenaar vraagt voortaan niet meer dan 1,80 aan servicekosten

“De kosten zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid”

Fiona Fortuin ,

Het is een veel gehoorde klacht: de hoge servicekosten bij de koop van een concertkaartje. Zeker wanneer je je ticket online koopt en zelf uitprint. Effenaar in Eindhoven heeft ervoor gezorgd dat vanaf vandaag deze kosten voor een e-ticket niet boven de € 1,80 komt. “Het is een misvatting dat Ticketservice eenzijdig de servicekosten bepaalt."

“De kosten zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid”

Het is een veel gehoorde klacht: de hoge servicekosten bij de koop van een concertkaartje. Zeker wanneer je je ticket online koopt en zelf uitprint. Effenaar in Eindhoven heeft ervoor gezorgd dat vanaf vandaag deze kosten voor een e-ticket niet boven de € 1,80 komt. Een wel heel opvallend lage prijs in vergelijking met de servicekosten die je voor pak hem beet en kaartje voor Papa Roach vanavond in 013 moet betalen: € 4,15. En dat terwijl beide popzalen met Ticketservice werken.

“Er hebben wel een aantal gesprekken met Ticketservice aan vooraf moeten gaan”, zegt Marlies Timmermans van Effenaar. “Maar we zijn het uiteindelijk eens geworden over de nieuwe servicekosten.” Voorheen lag online de servicekosten per ticket tussen de 2,80 en 4,55. De nieuwe prijs is 1 euro voor een kaartje onder de 12 euro en 1,80 voor alles boven dat bedrag. Met deze kosten houdt Effenaar de kosten die ze kwijt zijn aan het scannen van de kaartjes bij de ingang en kassapersoneel dekkend.

“Het is een misvatting dat Ticketservice eenzijdig de servicekosten bepaalt”, zegt Timmermans. “Zoiets gaat in samenspraak met de betreffende popzaal. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de kosten op de juiste hoogte te stellen.”

Volgens Timmermans is een verlaging van de servicekosten mogelijk nu de markt van ticketverkoop is opengebroken. Ticketservice is al enige tijd niet meer de enige die online concertkaarten verkoopt. “We hebben nog even overwogen om over te stappen. Maar Ticketservice is na al die jarenlang erg betrouwbaar gebleken. We zijn erg blij dat ze nu ook mee willen bewegen in de veranderingen van de markt. ”

Paradiso en de Melkweg, die ook met Ticketservice werken, verlaagden deze zomer al de servicekosten voor een e-ticket. De bedragen bij hen liggen tussen de € 1,50, € 2,50 en maximaal € 3, afhankelijk van de prijs van het ticket. Lager dan deze prijs kunnen de twee Amsterdamse poppodia niet gaan, legt Paradiso medewerker Jeanine Albronda uit. “Wij willen het liefst ook de servicekosten zo laag mogelijk houden. We hebben ons suf gerekend, op deze bedragen kwamen we uit. Lager dan dit is niet mogelijk.”

Directeur Peter van Ruijven van Ticketmaster is de enige binnen het bedrijf die met de media communiceert. Hij was vandaag niet bereikbaar voor een reactie.