"Platenzaak heeft wél toekomst" "Platenzaak heeft wél toekomst"

Velvet Leiden verandert concept

, Renee Hartog

"Platenzaak heeft wél toekomst"

Velvet Leiden verandert concept

Renee Hartog ,

Hans Parlevliet, eigenaar van platenzaak Velvet Music in Leiden, was die uitsluitend negatieve berichtgeving over platenzaken zat. Hij bedacht een nieuw concept voor zijn winkel, namelijk die van ‘ontmoetingsplek voor muziekliefhebbers’, waarmee hij de strijd met de online concurrentie aan gaat.

Velvet Leiden verandert concept


Hans Parlevliet was het zat, die uitsluitend negatieve berichten over het einde der tijden van de platenzaak. Zodoende bedacht de eigenaar van Velvet Music in Leiden een ‘heel nieuw concept’ voor zijn zaak, en wel die van ‘ontmoetingsplek’, waar muziekliefhebbers onder het genot van een kopje koffie kennis kunnen maken met nieuwe cd’s en elkaar.

Uiteindelijk hoopt Parlevliet natuurlijk ook dat dit concept de verkoop van cd’s in zijn zaak een flinke boost geeft. “Het gaat om een hele nieuwe beleving van het kopen van muziek”, zo zegt hij. “De platenzaak heeft heus wel toekomst, als je maar wilt investeren, juist in tijden als deze. Hier in Leiden is het tot nu toe meegevallen met de terugloop van cd-verkoop. Maar ik realiseer me ook wel dat je iets nieuws moet verzinnen om in de toekomst te kunnen concurreren met de groeiende online muziekindustrie.”

En dus bouwde Parlevliet zijn platenzaak om tot ‘ontmoetingsplek voor muziekliefhebbers’. Dat wil zeggen, voor in de zaak creëerde hij een heuse mahoniehouten koffiebar, en plaatste hij vijf tafeltjes met een draadloos digitaal luistersysteem. Zo kunnen bezoekers onder het genot van een kopje koffie een aantal –Velvet selecteert er een stuk of tien uit het grote totaalaanbod -nieuwe cd’s beluisteren. Het geheel kreeg een flinke lik verf, om zo een ‘grand café uitstraling’ te creëren. “Maar het blijft toch wel duidelijk een platenzaak hoor”, verzekert Parlevliet.

Concrete plannen zijn er nog niet, maar Parlevliet is vastbesloten dit concept verder uit te gaan breiden. Grote kans dus dat er in de toekomst in de Leidse platenzaak meer geconsumeerd kan gaan worden dan alleen een kopje koffie.

Daarbij is het ook niet onwaarschijnlijk dat andere filialen van Velvet Music het voorbeeld van Leiden gaan volgen. Parlevliet richtte Velvet Music op; in 1990 opende hij de eerste vestiging in Leiden. Inmiddels kent Nederland zo’n negen andere Velvet filialen, allemaal franchise ondernemingen van verschillende eigenaren. Onlangs ontving Parlevliet bijna al deze eigenaren in zijn ‘nieuwe’ zaak en de reacties zijn overwegend positief. “Ja, ik wil uiteindelijk zelf ook die kant op”, zo zegt Frank Turenhout, eigenaar van Velvet Music Amsterdam. “Die combinatie van rustig koffie drinken en muziek luisteren; ik denk zeker dat dit concept de toekomst heeft.”

Ook Peter Paul Hout, eigenaar van de Dordtse Velvet Music, is meer dan enthousiast, maar is een beetje huiverig om momenteel grote investeringen te doen. “Maar ik heb zeker plannen in die richting”, zo zegt hij. “Ieder kopje koffie levert extra inkomsten op en als mensen dan ook nog eens iets vaker een cd of misschien zelfs een muziekboek kopen is dat mooi meegenomen.”

nu op 3voor12