Bertus Distributie zoekt in poppodium nieuwe klant Bertus Distributie zoekt in poppodium nieuwe klant

“Op deze manier zetten ze platenzaken buiten spel”

, Fiona Fortuin

Bertus Distributie zoekt in poppodium nieuwe klant

“Op deze manier zetten ze platenzaken buiten spel”

Fiona Fortuin ,

Bertus Distributie biedt medewerkers van poppodia de mogelijkheid om tegen inkoopprijs cd’s te kopen. Met deze stap probeert de groothandel haar markt te verbreden, laat Fedor Elfers van Bertus weten. Poppodia en platenzaken reageren verontwaardigd. “Als we via Bertus zouden kopen, kan de plaatselijke cd-winkel wel sluiten.”

“Op deze manier zetten ze platenzaken buiten spel”

Bertus Distributie in Capelle aan de IJssel biedt medewerkers van poppodia de mogelijkheid om tegen inkoopprijs cd’s te kopen. Met deze stap probeert de groothandel haar markt te verbreden, laat Fedor Elfers van Bertus weten. “Maar zie het meer als een service, want de omzet zal minimaal zijn.” Het aanbod bestaat al langere tijd, maar sinds kort werven ze een stuk actiever, zegt Elfers.

In de brief die Bertus naar podia heeft verstuurd, staat dat het distributiekantoor op veler verzoek met dit aanbod komt. Toch blijkt dat weinig podiummedewerkers er op zitten te wachten en platenzaken reageren geagiteerd.

Robert Meijerink, programmeur van Doornroosje, zegt zich nog te beraden over het besluit. “Intern verschillen we nog van mening, maar de meeste zijn het toch wel met me eens: het is een bizar voorstel. Op deze manier zetten ze de platenwinkel buiten spel. Althans, zo voelt het. Ik snap dat Bertus de winstmarge wil vergroten, maar dit voelt gek. We doen veel samen met de lokale cd-winkels. Al kost het ons zo een paar euro’s meer, ik bied ze graag dat steuntje in de rug.”

Ook Mezz heeft bedankt voor het aanbod. “Mezz draait op meer dan honderd vrijwilligers. Als zij en onze vaste medewerkers voortaan via Bertus hun cd’s kopen, dan kan de Velvet Store in Breda zijn deuren wel sluiten”, zegt Mezz programmeur Marco Petersen. “De cd-verkoop is een markt voor kleine clubjes mensen, die haal je nu bij de platenwinkels weg. Misschien ben ik wel een ouderwetse lul, maar ik zie heil in de platenzaak. We werken ook veel met ze samen. We organiseren samen concerten in het cafégedeelte.”

Jon Heemsbergen van de Melkweg zegt het aanbod serieus in overweging te nemen. “Onze medewerkers krijgen al korting bij Concerto. Bertus doet nu hetzelfde. Ook zij proberen meer af te zetten. En voor de medewerkers is het een leuk extraatje.”

Toch vindt Anton Speijer van Concerto dat beide deals niet met elkaar te vergelijken zijn. “Met de Melkweg is alles prima op elkaar afgestemd. Zij krijgen korting op cd’s in ruil voor promotie. Bertus speelt op deze manier als winkel. Hiermee passeren ze hun contacten en benadelen ze anderen.” Velvet Breda heeft Mezz al laten weten niet blij te zijn met deze stap van Bertus.

“Het blijft een klein segment”, zegt Fedor Elfors. “Ik geloof niet dat platenzaken er last van zullen hebben. Als we ze echt zouden willen omzeilen, dan hadden we allang een internetsite opgezet. De platenzaak blijft onze corebusiness. Waar mogelijk willen we hulp aanbieden. We zijn dan ook constant in gesprek over nieuwe mogelijkheden.”

Nu op 3voor12