Goud Graven met Henk Koorn van Hallo Venray

“Dinosaur Jr was een eye-opener voor mij”

Het gaat goed met Hallo Venray als we zanger en gitarist Henk Koorn mogen geloven. Twee weken geleden kwam hun elfde plaat alweer uit. Leather On My Soul werd een dubbellaar met alle nummers akoestisch én elektrisch. Koorn krijgt deze week de schep in handen om naar Goud te Graven.

“Dinosaur Jr was een eye-opener voor mij”

Het gaat goed met Hallo Venray. De Haagse band van zanger/gitarist Henk Koorn liet na drie jaar weer van zich horen met de dubbellaar Leather On My Soul. Twaalf nummers die op de ene cd akoestisch zijn uitgevoerd en op de ander elektrisch. De band staat dan ook de komende tijd in alle hoeken van Nederland te spelen. Koorn kijkt vooral uit naar het optreden aanstaande zaterdag in Ekko. “Je hebt daar goed eten, dat is behoorlijk belangrijk. De mensen die daar werken zijn gewoon capabel en de sfeer is daar altijd mooi intiem.” Koorn heeft veel bewondering voor Nederlandse bands en neemt de kans om het Goud Graven-spotlicht te richten op onder andere Appie Kim en Vox Von Braun.

Song van het Jaar 1988
“Op die lijst staat het nummer Freak Scene van Dinosaur Jr. Dat was voor mij echt een eye-opener in die tijd. Ik heb Dinosaur Jr in het Paard zien spelen en dat was wel overweldigend. Een jaar of twee later stonden we als voorprogramma met hen te spelen in de Effenaar en Tivoli. Ja, we hebben nog even met ze gepraat en ze waren ‘touren zat’. Ze hadden meer zin om naar huis te gaan dan op te treden. Hoe ze zijn backstage? Erg rustig en bedaard. Een scherp contrast met op het podium ja.”

Appie Kim – It’s Not For Me
“Ik heb het album van Appie Kim geproduceerd. Natascha van Waardenburg is een hele talentvolle songwriter en gitariste met een compleet eigen stijl. Ik geef haar alle ruimte in wat ze wil doen. Ik heb ondertussen een stuk of dertig, veertig albums geproduceerd, maar =AOK vond ik wel een van de betere albums die ik heb mogen produceren. De liedjes zijn erg verrassend. Alles begint klein, maar je gaat het vanzelf begrijpen. Het album was niet makkelijk om op te nemen, maar wel om te mixen. Het opnemen duurde wat langer omdat we de hele tijd een ‘zullen we dit doen of dat doen’ idee hadden. Daar moet je ook doorheen. Als Appie Kim me vraagt voor een nieuw album zeg ik meteen ja.”

Hospital Bombers live in de 3VOOR12-zaal Noorderslag 2007
“Een groep met hele leuke liedjes. Live is het een ontzettend dynamische, oppeppende kwartet. Zanger Jan Schenk kwam een keer langs bij mij in de studio met hun demo. Hij vroeg of ik een heel album wilde produceren en daar had ik wel zin in. Op basis van hun demo dacht ik dat het een zware klus zou worden omdat de levendigheid van hun liveshows moeilijk zijn te vertalen naar een album. Op die demo merkte ik dat al. Nog voordat we afspraken hadden gemaakt voor de opnames, tekenden ze bij Excelsior en produceerde Frans Hagenaars hun album. Dat is het volste recht van de jongens, maar ik vond het aan de ene kant wel jammer. Op Footnotes ontbreekt toch die energie en had ik bepaalde dingen wel even anders gedaan. Maar het is wel goed dat ze een album hebben opgenomen. Dat is beter dan twijfelen en niets doen.”

Neil Young – Goin’ Home
“Ik zag Neil Young op Bospop in Weert en dat was geweldig. Hij speelde een paar nieuwe nummers en die waren ook erg fijn om aan te horen. Daarnaast vergat hij niet om ook de oude classics te doen. Het is fijn om iemand te zien die zolang bezig is en nog vol vuur zit. Die blijft gewoon doorgaan tot hij doodgaat. De platen met classics uit de jaren 70 zijn voor mij nog altijd dé Neil Young-platen. In de jaren 80 ben ik hem volledig kwijtgeraakt om hem daarna weer een beetje te vinden. Maar dat iemand tien platen op rij kan uitbrengen die fantastisch zijn, dat is niet normaal. Mijn favoriet? Dan zeg ik On The Beach. Gewoon prachtig.”

Vox Von Braun (geen audio/video, dan maar de MySpace)
“Vox heeft hetzelfde talent als Hospital Bombers; enorm goede liedjes schrijven. Ik heb hun album wel mogen produceren en ik was erg blij dat ze daarvoor bij mij hadden aangeklopt. Er is een schepje bovenop hun sound gedaan waardoor het bijna iets Velvet Underground’s heeft. Zelf zitten ze helemaal in Groningen dus ze bivakkeerden hier in Den Haag. Dat was best wel slopend. ’s Avonds ga je dan niet meteen je bed in, maar dan doe je met z’n allen nog even een drankje. Met wallen onder de ogen hebben ze de studio verlaten. Maar als je zo intensief bezig bent is dat altijd het geval. Nee, ze sliepen niet in een hotel, ze sliepen gewoon op de bank en in de logeerkamer van mijn huis. Ontbijt en avondeten inbegrepen.”