Don Diablo tekent 360-deal bij Sony BMG

“Een plaat opnemen en zorgen dat hij in de winkels komt kan ik zelf ook wel regelen”

Don Diablo heeft als eerste Nederlander een internationale 360-deal getekend bij Sony BMG Benelux. De Nederlandse producer en dj wil hiermee de traditionele denkwijze in de muziekindustrie doorbreken. “Als ik een vette song heb gemaakt wil ik die meteen uitbrengen met een videoclip erbij.”

“Een plaat opnemen en zorgen dat hij in de winkels komt kan ik zelf ook wel regelen”

Don Diablo heeft een 360-deal getekend bij Sony BMG Benelux. De platenmaatschappij neemt de merchandising, sponsoring, cd verkoop en live optredens van de producer, componist en remixer over. Hij is hiermee de eerste Nederlandse artiest die een nieuwe weg inslaat door een 360-deal te tekenen. “We hebben bijna een jaar onderhandeld en iedereen raadde het mij af om te tekenen. Het is niet van deze tijd om in zee te gaan met een major platenmaatschappij,” zegt Don Diablo. “De doorslag voor mij was dat ik alle artistieke vrijheden blijf behouden. Ze bemoeien zich niet met de inhoud van mijn platen.”

En daar is de Amsterdammer blij mee, want hij is niet goed in de zakelijke kant van het artiest zijn. Hij bracht eerder een plaat uit bij een sublabel van platenmaatschappij Universal. “Dat kwam te vroeg in mijn carrière. Ik had te weinig invloed op alles. Ik wil een videoclip bij een single maken, zonder dat ik rekening hoef te houden of het wel of niet op TMF komt. Ook wil ik geen druk voelen om een top 10 hit te scoren, in die tijd had ik het gevoel dat dat wel nodig was omdat je anders voor een grote platenmaatschappij gewoon niet meetelt, althans zo dacht ik zelf vooral op dat moment.” Sony gaat onder anderen investeren in zijn liveshow, die Don Diablo zelf niet van de grond kreeg. “Ik heb daar nooit tijd voor gehad. Zeven dagen in de week was ik samen met iemand anders bezig met optreden en de zakelijke dingen afhandelen. Nu heb ik een team van 50 man achter me staan. Ik kan me nu volledig storten op de muziek.” In 2007 gaf Don Diablo meer dan 270 shows.

Het gebeurt niet vaak dat een dance-dj tekent bij een major. Het leverde de nodige publiciteit in de VS op, wat gelijk resulteerde in telefoontjes van belangrijke mensen. “Opeens had ik mensen aan de lijn die de remixen regelen voor artiesten als Madonna en Kylie Minogue,” lacht Don Diablo. Hij vertelt dat de muziekindustrie aan het veranderen is. “De platenmaatschappijen over heel de wereld denken te traditioneel. Een plaat opnemen en zorgen dat hij in de winkels komt kan ik zelf ook wel. Ik wil de traditionele regels in de industrie doorbreken. Als ik een vette song heb gemaakt wil ik die meteen uitbrengen met een videoclip erbij en niet wachten tot na de release van een album. Het is een flinke cultuurshock voor Sony dat ik zo werk. Maar we hebben elkaar gevonden en de samenwerking verloopt goed. We slaan samen een nieuwe weg in.” 

Eind augustus komt het nieuwe album Respect Doesn’t Pay The Bills’ uit. Deze week verschijnt de remix die Don Diablo heeft gemaakt van het nummer We'll Dance van Moke en ligt ook zijn mixcompilatie cd Sellout Sessions 02 in de winkel.