Jan Douwe Kroeske, het gezicht van de voormalige Essent Awards, is nog steeds opzoek naar een nieuwe sponsor. Een half jaar geleden stapte het energiebedrijf als sponsor uit de prijs voor nieuw poptalent in Nederland. Dat er een half jaar later nog steeds geen nieuwe geldschieter is, vindt Kroeske niet zo gek. Hij is met verschillende partijen in gesprek. “We stellen een kritische vraag aan de belangstellenden: wil je meedoen in onze wereld?” Deze vraag is volgens Kroekse niet makkelijk te beantwoorden. Het is belangrijk dat de sponsor en de Awards op een lijn komen over de toekomst van de popprijs.
Drie partijen kan Kroeske al uitsluiten. Er komt geen alcohol-, tabak- of energiesponsor. Een financiële instelling zou kunnen, zegt hij geheimzinnig. Binnen een paar maanden moet er uitsluitsel zijn. “In oktober, vlak voor de bekendmaking van de line-up van Noorderslag, moet er toch wel een persbericht uitgaan dat we een sponsor hebben.”
Kroeske is ervan overtuigd dat de prijs nodig blijft in Nederland. “Er gebeurt te weinig om beginnende bandjes op weg te helpen. Wij willen hiermee een platform bieden en de bands een duw in de goede richting geven.” De positieve reacties van bands en mensen afgelopen jaar over de award motiveren Kroeske om door te gaan.
Kroeske is niet bang dat Lowlands hem volgend jaar niet meer hoeft. “Ik heb nog steeds contact met het festival. Je moet ook beseffen dat we er beiden veel baat bij hebben. We zijn meerdere handen op een buik. Volgend jaar staat de Awards Tent weer op Lowlands.”
Essent stapte er begin dit jaar uit, nadat de overheid opsplitsing van de energiebedrijven verplicht stelde. Er was niet genoeg financiële ruimte meer om door te gaan met de Awards. Het winnen van de Essent Awards hield behalve een geldbedrag van vijfduizend euro ook een optreden op Noorderslag of Lowlands in. Onder andere Lucky Fonz III en Blues Brother Castro wonnen de prijs. Kroeske roemt de zeven uitstekende jaren met Essent. “Zij zeiden zeven jaar geleden: ‘Wij zijn groot, we hoeven niet nog meer energie te verkopen en we hoeven ook niet aan onze naamsbekendheid te werken. Wat kunnen we betekenen voor de popmuziek in Nederland?’ Zo’n instelling zoeken we ook bij de nieuwe sponsor.”