Klanten van keurslagerij Van Haaster in Velserbroek zouden dezer dagen zomaar met een verrassing naar huis kunnen gaan. Wie voor 15 euro of meer aan vlees koopt, krijgt namelijk een kraslot, waarmee een toegangsbewijs voor Dance Valley te winnen is. De keurslager is niet de enige, ook rijwielwinkel Kok, juwelier Ris en ijzerhandel Stals hebben dat extraatje voor hun klanten in petto. 25.000 krasloten zijn verdeeld over 46 winkels in de gemeente Velsen, het festival stelde 50 kaarten ter beschikking. “Het loopt behoorlijk goed”, zegt verkoopster Sandra Blok van slagerij Van Haaster. “Ik heb zelf gisteren ook een lot gekregen, bij Fellows, een winkel van vrijetijdskleding. Ik had best een kaartje aan mijn dochter willen geven, maar ik heb niet gewonnen.”
De plaatselijke winkeliers zijn blij met de krasactie. Niet zo gek, want ze hoeven niets te betalen om mee te doen. De gemeente en het festival dekken de kosten. “De actie hebben wij bedacht met de gemeente Velsen en het MKB Velsen, omdat wij het leuk vinden om het directe gebied wat meer bij het festival te betrekken”, vertelt Brian Bout van Dance Valley. Inwoners van de gemeente Velsen ontvangen Dance Valley al 14 edities lang in hun achtertuin. “Inmiddels hebben wij een zeer hechte band met de gemeente en met de omgeving en dan zijn dit soort acties erg leuk. Wij verkopen toch een kleine 4.000 duizend kaarten in Velsen, IJmuiden en directe omgeving”, zegt Bout, “en nog meer in een straal van twintig kilometer om het terrein, zoals Haarlem en Alkmaar. Dus de directe omgeving is voor Dance Valley heel belangrijk.”
Bij banketbakkerij Beeksma wordt af en toe een oogje dichtgeknepen. “De gemiddelde besteding is hier lager dan 15 euro”, zegt Gerard van Roode. “We kijken meer naar leeftijd. Anders komen we er nooit vanaf.” Van Roode is enthousiast over de actie, al zou hij zelf niet zo snel naar Dance Valley gaan. “Het is dichtbij. In tien minuten fietsen ben je op het festivalterrein. Ik ben er zelf een beetje te oud voor, maar we hebben wel een paar jonge meiden in de winkel staan die tot de doelgroep behoren.” De klandizie van de banketbakkerij komt natuurlijk niet een-op-een overeen met die van Dance Valley. “In de zomer komt Gerard Joling hier ook optreden. Ik denk dat onder onze oudere klanten meer animo zou zijn voor Gerard-Joling-kraskaarten.”
Harald Heijmerikx van Abelia Fleuristen ziet wel overeenkomsten tussen zijn winkel en het dansfestival. “Dance Valley is toch een soort flower power met veel felle kleuren”, zegt hij. Ook hij vindt de lotenactie een mooi gebaar naar lokale klanten. “Een beetje goodwill kweken kan geen kwaad, toch?” Die goodwill moet overigens niet opgevat worden als compensatie voor overlast. “Van het geluid hebben wij eigenlijk nauwelijks last, of de wind moet helemaal verkeerd staan. Er zijn natuurlijk wel veel mensen die met het openbaar vervoer reizen, maar als dat het ergste is.” Zelf is hij nog niet op het festival geweest, al is hij wel nieuwsgierig. Toch is hij niet van plan de krasloten stiekem zelf achterover te drukken. “Bij de VPRO lossen je toch ook niet zelf de kruispuzzels in de Gids op als je toevallig een nieuwe fiets nodig hebt?”
Dance Valley vindt plaats op 12 juli in Spaarnwoude.
De plaatselijke winkeliers zijn blij met de krasactie. Niet zo gek, want ze hoeven niets te betalen om mee te doen. De gemeente en het festival dekken de kosten. “De actie hebben wij bedacht met de gemeente Velsen en het MKB Velsen, omdat wij het leuk vinden om het directe gebied wat meer bij het festival te betrekken”, vertelt Brian Bout van Dance Valley. Inwoners van de gemeente Velsen ontvangen Dance Valley al 14 edities lang in hun achtertuin. “Inmiddels hebben wij een zeer hechte band met de gemeente en met de omgeving en dan zijn dit soort acties erg leuk. Wij verkopen toch een kleine 4.000 duizend kaarten in Velsen, IJmuiden en directe omgeving”, zegt Bout, “en nog meer in een straal van twintig kilometer om het terrein, zoals Haarlem en Alkmaar. Dus de directe omgeving is voor Dance Valley heel belangrijk.”
Bij banketbakkerij Beeksma wordt af en toe een oogje dichtgeknepen. “De gemiddelde besteding is hier lager dan 15 euro”, zegt Gerard van Roode. “We kijken meer naar leeftijd. Anders komen we er nooit vanaf.” Van Roode is enthousiast over de actie, al zou hij zelf niet zo snel naar Dance Valley gaan. “Het is dichtbij. In tien minuten fietsen ben je op het festivalterrein. Ik ben er zelf een beetje te oud voor, maar we hebben wel een paar jonge meiden in de winkel staan die tot de doelgroep behoren.” De klandizie van de banketbakkerij komt natuurlijk niet een-op-een overeen met die van Dance Valley. “In de zomer komt Gerard Joling hier ook optreden. Ik denk dat onder onze oudere klanten meer animo zou zijn voor Gerard-Joling-kraskaarten.”
Harald Heijmerikx van Abelia Fleuristen ziet wel overeenkomsten tussen zijn winkel en het dansfestival. “Dance Valley is toch een soort flower power met veel felle kleuren”, zegt hij. Ook hij vindt de lotenactie een mooi gebaar naar lokale klanten. “Een beetje goodwill kweken kan geen kwaad, toch?” Die goodwill moet overigens niet opgevat worden als compensatie voor overlast. “Van het geluid hebben wij eigenlijk nauwelijks last, of de wind moet helemaal verkeerd staan. Er zijn natuurlijk wel veel mensen die met het openbaar vervoer reizen, maar als dat het ergste is.” Zelf is hij nog niet op het festival geweest, al is hij wel nieuwsgierig. Toch is hij niet van plan de krasloten stiekem zelf achterover te drukken. “Bij de VPRO lossen je toch ook niet zelf de kruispuzzels in de Gids op als je toevallig een nieuwe fiets nodig hebt?”
Dance Valley vindt plaats op 12 juli in Spaarnwoude.