Zuiderburen gezamenlijk in de auto naar poppodia Zuiderburen gezamenlijk in de auto naar poppodia

Koepelorganisatie lanceert carpoolwebsite

Zuiderburen gezamenlijk in de auto naar poppodia

Koepelorganisatie lanceert carpoolwebsite

De Vlaamse koepelorganisatie van poppodia Clubcircuit gaat het concertcarpoolen promoten. Op de website concertpooling.be kunnen vraag en aanbod van carpoolers elkaar vinden. In Nederland ziet het VNPF geen reden het voorbeeld te volgen.

Koepelorganisatie lanceert carpoolwebsite

Carpoolen, was dat niet heet ten tijden van de Vengaboys, Paars en zogenaamde muziekspeciaalzaken? Niet volgens enkele Vlaamse poppodia. Elf Vlaamse clubs die samenwerken onder de naam Clubcircuit, gaan iets doen aan de CO2-uitstoot. 75% van de Vlamingen gaat met de auto naar concerten. Om iets aan deze vervuiling te doen lanceert de koepelorganisatie concertpooling.be. Dit online platform geeft een overzicht van de diverse concerten en combineert dit met vraag en aanbod van carpoolers.

“Het ecologische bewustzijn bij de mensen groeit en Clubcircuit wil hen de kans bieden om op een eenvoudige manier hun steentje bij te dragen tot het halen van de Kyoto-norm”, aldus Clubcircuit coördinator Marc Steens. Naast de carpoolbemiddeling zijn op de site zogenaamde bereikbaarheidsfiches aan clubs verbonden. Aan de hand daarvan krijgen bezoekers een overzicht hoe ze de club kunnen bereiken te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met de auto.

Het Nederlandse equivalent van Clubcircuit, VNPF, ziet geen aanleiding het voorbeeld van de zuiderburen te volgen. Directeur Berend Schans heeft geen statistische informatie voorhanden, maar denkt dat men in Nederland veel minder met de auto naar concerten gaat. “Op de Waerdse Tempel na, kun je in Nederland nergens bij het podium parkeren. Daarbij houden wij veel te veel van een drankje bij een concert.” Schans wijst ook op het naar Brabant uitgebreide NS-nachtnet. “Dat lijkt een flink succes, carpoolen zet volgens mij geen zoden aan de dijk.” Het VNPF zegt op dit moment andere prioriteiten te hebben dan een kostbare aanpassing van de website.

nu op 3voor12