Jonge ventjes die punkpop mixen met acid house en een rocktrio dat voor de tweede keer het festival aandoet; het zijn dé twee hoogtepunten van het London Calling festival van afgelopen weekeinde. Zowel Klaxons als Bromheads Jacket kregen een 9 van de 3VOOR12-redactie. Het aantal bands van de eenentwintig in totaal dat met een onvoldoende naar huis werd gestuurd, bleef tot een minimum beperkt. Check hieronder de cijfers op een rijtje
De opnames die 3VOOR12 afgelopen weekeinde maakte staan nu grotendeels online. We wachten van enkele bands nog op toestemming en van een enkeling mag het concert online als het album uit is. Zoals de show van Klaxons bijvoorbeeld
Klaxons (cijfer 9)
London Calling barst van de dansbare gitaarbandjes, maar niemand durft zo vol overgave in de slag met zijn publiek als de Klaxons
Bromheads Jacket (cijfer 9)
Er hangt in de zaal een ongekende energie, die zelfs tot op het tweede balkon te voelen is. London Calling heeft weer een pronkstuk voor in zijn prijzenkast
The Maccabees (cijfer 8)
The Maccabees doen Maximo Park muzikaal verbleken tot een stel sloddervossen en maken van Franz Ferdinand een recht toe recht aan rockbandje dat al na een jaar van de kunstacademie is geschopt
The Pigeon Detectives (cijfer 8)
Dat het muzikaal misschien niet superbijzonder is, telt in dit geval even niet: het gaat om het spektakel. De duiven op de Dam zijn gewaarschuwd!
The Young Knives (cijfer 8)
De neurotische energie van The Young Knives vloeit heerlijk over de zaal in de vorm van ijspegelpuntige punkpopsongs waarop je ook nog eens kunt meeschreeuwen
Fortune Drive (cijfer 8)
Niet in een hokje te plaatsen, witte en zwarte muzikanten, een soulstem met een punkmuur: hier is geprobeerd een grens te overschrijden en da's aardig gelukt (cijfer 8)
Jamie T (cijfer 7,5)
Ze vissen in dezelfde vijver als Babyshambles en zouden wel eens een betere vangst kunnen hebben
Milburn (cijfer 7,5)
Aan de vergelijking met Arctic Monkeys zal Milburn wel nooit helemaal ontsnappen, maar uit de schaduw van hun stadgenoten kan deze band wel degelijk stappen
The Rifles (cijfer 7)
The Rifles hebben catchy nummers, The Rifles hebben de looks, ze spelen strak, maar missen dat wat je nodig hebt om meer te zijn dan het zoveelste leuke bandje uit Engeland
The Automatic (cijfer 7)
Live is The Automatic een stuk steviger dan op de plaat. Het is lekker meezingen met Monster, maar de band moet nog een stuk groeien
The 747’s (cijfer 7)
Langzaam maar zeker op weg naar een trouwe groep liefhebbers
Mumm-Ra (cijfer 6,5)
Leuk, onderhoudend optreden, maar geen band om de vlag voor buiten te hangen
The 1990’s (cijfer 6,5)
Een leuk bandje dat zich charmant lachen op een slordige manier naar het eind van de set ploegt
Guillemots (cijfer 6,5)
Guillemots wil ontroeren en vervreemden tegelijk, experiment en toegankelijkheid in hetzelfde liedje. Dat is heel veel. Te veel
Metronomy (cijfer 6)
Zou Metronomy bij een andere gelegenheid wel de voetjes van de vloer krijgen? Het zou zomaar kunnen, maar de muziek van Metronomy is toch ook net iets te ingewikkeld
The Oxfam Glamour Models (4 voor de muziek. Een 7 voor het statement)
Het is wel erg veel chaos en slordig wat de klok slaat. Na tien bands is TOGM misschien nog iets teveel van het goede aan het eind van deze mooie London Calling
Little man Tate (cijfer 5)
Little Man Tate mag met volle teugen genieten van het feit dat het een paar rondjes Europa mag doen, de geschiedenisboeken gaan ze niet halen
The Holloways (cijfer 5)
The Holloways zijn er nog niet. Het zit erin, maar het kwam er vanavond niet uit
Lotus Lullaby (cijfer 4)
Op papier en op de radio zou het nog best werken, maar live is het niet wat je er van zou mogen verwachten
The 5’O Clock Heroes (cijfer 4)
Dus hou op met het draaien van die reet en draai volgende keer asjeblieft aan je stemschroeven!
Boy Kill Boy (cijfer 4)
Dit is weggooipop. Volgende, alstublieft!
De opnames die 3VOOR12 afgelopen weekeinde maakte staan nu grotendeels online. We wachten van enkele bands nog op toestemming en van een enkeling mag het concert online als het album uit is. Zoals de show van Klaxons bijvoorbeeld
Klaxons (cijfer 9)
London Calling barst van de dansbare gitaarbandjes, maar niemand durft zo vol overgave in de slag met zijn publiek als de Klaxons
Bromheads Jacket (cijfer 9)
Er hangt in de zaal een ongekende energie, die zelfs tot op het tweede balkon te voelen is. London Calling heeft weer een pronkstuk voor in zijn prijzenkast
The Maccabees (cijfer 8)
The Maccabees doen Maximo Park muzikaal verbleken tot een stel sloddervossen en maken van Franz Ferdinand een recht toe recht aan rockbandje dat al na een jaar van de kunstacademie is geschopt
The Pigeon Detectives (cijfer 8)
Dat het muzikaal misschien niet superbijzonder is, telt in dit geval even niet: het gaat om het spektakel. De duiven op de Dam zijn gewaarschuwd!
The Young Knives (cijfer 8)
De neurotische energie van The Young Knives vloeit heerlijk over de zaal in de vorm van ijspegelpuntige punkpopsongs waarop je ook nog eens kunt meeschreeuwen
Fortune Drive (cijfer 8)
Niet in een hokje te plaatsen, witte en zwarte muzikanten, een soulstem met een punkmuur: hier is geprobeerd een grens te overschrijden en da's aardig gelukt (cijfer 8)
Jamie T (cijfer 7,5)
Ze vissen in dezelfde vijver als Babyshambles en zouden wel eens een betere vangst kunnen hebben
Milburn (cijfer 7,5)
Aan de vergelijking met Arctic Monkeys zal Milburn wel nooit helemaal ontsnappen, maar uit de schaduw van hun stadgenoten kan deze band wel degelijk stappen
The Rifles (cijfer 7)
The Rifles hebben catchy nummers, The Rifles hebben de looks, ze spelen strak, maar missen dat wat je nodig hebt om meer te zijn dan het zoveelste leuke bandje uit Engeland
The Automatic (cijfer 7)
Live is The Automatic een stuk steviger dan op de plaat. Het is lekker meezingen met Monster, maar de band moet nog een stuk groeien
The 747’s (cijfer 7)
Langzaam maar zeker op weg naar een trouwe groep liefhebbers
Mumm-Ra (cijfer 6,5)
Leuk, onderhoudend optreden, maar geen band om de vlag voor buiten te hangen
The 1990’s (cijfer 6,5)
Een leuk bandje dat zich charmant lachen op een slordige manier naar het eind van de set ploegt
Guillemots (cijfer 6,5)
Guillemots wil ontroeren en vervreemden tegelijk, experiment en toegankelijkheid in hetzelfde liedje. Dat is heel veel. Te veel
Metronomy (cijfer 6)
Zou Metronomy bij een andere gelegenheid wel de voetjes van de vloer krijgen? Het zou zomaar kunnen, maar de muziek van Metronomy is toch ook net iets te ingewikkeld
The Oxfam Glamour Models (4 voor de muziek. Een 7 voor het statement)
Het is wel erg veel chaos en slordig wat de klok slaat. Na tien bands is TOGM misschien nog iets teveel van het goede aan het eind van deze mooie London Calling
Little man Tate (cijfer 5)
Little Man Tate mag met volle teugen genieten van het feit dat het een paar rondjes Europa mag doen, de geschiedenisboeken gaan ze niet halen
The Holloways (cijfer 5)
The Holloways zijn er nog niet. Het zit erin, maar het kwam er vanavond niet uit
Lotus Lullaby (cijfer 4)
Op papier en op de radio zou het nog best werken, maar live is het niet wat je er van zou mogen verwachten
The 5’O Clock Heroes (cijfer 4)
Dus hou op met het draaien van die reet en draai volgende keer asjeblieft aan je stemschroeven!
Boy Kill Boy (cijfer 4)
Dit is weggooipop. Volgende, alstublieft!