The Strokes, The Hype?

De band is officieel een hype geworden.

Een jaar geleden had er nog niemand van gehoord. Maar nadat het
toonaangevende Engelse tijdschrift NME de band twee keer op de cover zette
en het debuutalbum 'Is This It?' door het blad werd uitgeroepen tot 'The
most exciting album of the last decade' is het officieel: The Strokes zijn
een hype.

De band is officieel een hype geworden.

The Strokes, The Hype? Een jaar geleden had nog niemand ervan gehoord. Maar nadat het toonaangevende Engelse tijdschrift NME de band twee keer op de cover zette en het debuutalbum 'Is This It?' door het blad werd uitgeroepen tot 'The most exciting album of the last decade' is het officieel: The Strokes zijn een hype. En wat voor hype. Met veel bombarie startte afgelopen zaterdag de voorverkoop van het concert dat The Strokes 28 februari a.s. in Paradiso geven. Op voorhand was er al veel kabaal over de kaartverkoop, die binnen minuten uitverkocht zou zijn. Dat was een beetje overdreven, maar twee dagen later is er geen kaartje meer te krijgen. Nadat het Engelse muziektijdschrift NME eerst de singles 'Last nite' en 'Hard to explain' de hemel in prees, is hun album 'Is this it?' door dezelfde NME nu tot album van het jaar gekozen. En die status is ruim voldoende om Europawijd als de nieuwe hype te worden gebombardeerd. Maar waar bestaat die hype nu precies uit? Jazeker, 'Is this it?' is een aanstekelijke plaat, die opmerkelijk verfrissend klinkt na alles wat er de laatste tijd over ons uitgestort is. Maar is deze plaat genoeg om uit de miljoenen bandjes gepikt te worden, en in één adem genoemd te worden met The Velvet Underground, The Talking Heads en Nirvana en als de nieuwe Indie-senstatie te worden geïntroduceerd. Met dat laatste valt het in ieder geval wel mee. De groep begon weliswaar onder het Rough Trade label, inmiddels heeft de groep gewoon een deal getekend bij RCA. En nu blijkt dat The Strokes over flink wat media- en muziekcontacten beschikken (De vader van zanger Julian Casablancas is eigenaar van een succesvol modellenbureau en de vader van gitarist schreef onder andere mee aan 'To all the girls I've loved before'), gaan stemmen op dat The Strokes onderwerp zijn van een goed geplande mediacampagne. Platenmaatschappij BMG geeft 'Is This It' in Nederland uit. "We zijn nogal overvallen door de hype. Omdat NME is Engeland er al zoveel aandacht aan had besteed, werden we al platgebeld door journalisten voordat de plaat uitkwam in Nederland", laat de maatschappij weten. "Daardoor zijn er al meer dan 10.000 exemplaren van het album verkocht. Met de aandacht rond het concert en dergelijke hopen we zo rond de 25.000 verkochte albums uit te kunnen komen", vertelt productmanager Frank Geuzenbroek. Of het nu NME is geweest die deze band eigenhandig wereldfaam bracht, of dat de muziek de media wereldwijd heeft overtuigd, is moeilijk te achterhalen. Feit is dat The Strokes met 'Is This it?' een spannende plaat gemaakt hebben, en dat die plaat aandacht krijgt is dan ook niet onverdiend. Maar of we nu echt deelgenoot moeten worden van elke scheet die het New Yorkse vijftal laat, blijft de vraag.