Album van de Week (46): S10
Schitterende tweede blinkt uit in eigenzinnigheid
Het is zo’n gedachte die we allemaal wel eens hebben gehad tijdens een late wandeling: de avond is gevallen, je slentert door de straten van een stille stad, en plotseling lijken de ramen van de huizen die je kruist op de kijkgaten van een inkijkdoos. Maar daarbinnen? Wat gebeurt daar eigenlijk? Die vraagt stelt S10 zichzelf op ‘Achter Ramen’, de laatste single van haar nieuwste album Vlinders. Samen met de Belgische rapper Zwangere Guy geeft ze een inkijkje in de stad zoals zij hem ziet: huizen vol families die niets met elkaar gemeen hebben, waarin de eenzaamheid met de lippen stijf op elkaar wordt verzwegen.
We leerden S10 een paar jaar geleden kennen, toen ze op twee EPs de ramen wijdopen sperde en ons een inkijkje gunde in haar eigen werkelijkheid. Ze rapte over haar verleden in de psychiatrie, op zo’n rauwe en expliciete manier dat haar muziek volledig singulier was. Maar sinds haar debuutalbum Snowsniper horen we S10 juist steeds meer uitblinken in universelere beelden: gebroken harten, vlinders en verliefdheid, abstractere uitingen van verdriet. Je hoort het ook op Vlinders. Samen met Yung Nnelg zingt ze smachtend over wakker worden naast je lief. Er is ook ‘For Days’, waarin een Doe Maar-hit wordt geïnterpoleerd in een luchtig liefdesliedje met sor. Ronnie Flex zingt een stukje mee over vluchtgedrag, in ‘Masker Af’ zingt S10 over twee geliefden die in elkaars verdriet dreigen te verdrinken, en het slotstuk is een prachtige pianoballad over kinderlijke onschuld.
Qua sound begint Vlinders waar Snowsniper ophield: slottrack ‘Wacht Op Mij’, waarin S10 en haar muzikale sparringspartner Sim Fane erop los experimenteerden. Op Vlinders pushen ze nog verder. Op ‘Crystal Clear’ laat Sim Fane een intro van speeldoosjesambient ontsporen in een spannende elektronische productie, op ‘Licht’ wordt gespeeld met galm, en er zijn echte instrumenten, zoals pianopartijen, gitaarspel en het harpwerk van Remy van Kesteren. Die laatste lijkt een onwaarschijnlijke gast op een S10 album, maar er staan wel meer bijzondere samenwerkingen op Vlinders. Zoals de langverwachte samenwerking tussen S10 en Wende Snijders, die elkaar op ‘Niet Bang Zijn’ een hart onder de riem steken. Die track ontstond net als een handvol anderen tijdens een schrijverskamp op Vlieland. Hoor maar, je hoort de zee zelfs bruisen aan het begin van ‘Kapot’, een haast Kiasmos-achtige track met Koen van de Wardt en Maarten Vos.
Er is nauwelijks een jaar voorbij sinds Snowsniper. Toch lijkt S10 alweer lichtjaren verder, en weet ze haar muzikale taal op Vlinders nog verder te ontwikkelen. Sim Fane en zij houden zich duidelijk niet bezig wat er op dat moment bovenaan staat in de Woordenschatlijst – ze blijven gewoon stug doorschaven aan hun eigen grammatica.
Lees hier het interview.