Bubblingheld styn wil nieuwe sounds pushen
Muzikale veelvraat geeft eigen feest in Skatecafé
Hij is een nieuwe bubblingheld, een superproductieve producer en met zijn Nachtwinkelfeesten wil hij je voorstellen aan clubsounds die je nog nooit hebt gehoord. Op 10 mei geeft styn een eigen feest in Skatecafé. Dit is zijn DJ Shortlist.
De track:
DJ ADAMM x styn – 'COMÉ KIÉ
‘Hoeveel eigen muziek ik draai? Dat verschilt per boeking, maar vaak zijn 75% van de tracks van mezelf. Ik produceer snel: voor Koningsdag heb ik mijn USB geüpdatet, en dan staan er zo veertig nieuwe tracks op. Ik kom uit de hiphop- en trapscene, en probeerde een aantal jaren placements te krijgen bij grote rappers. Tien beats per dag was de standaard. De afgelopen jaren ben ik weer helemaal in bubbling gedoken, en ontdekte dat mijn werkwijze daar heel erg op lijkt: een kick, een snare en een melodie, vier of vijf sporen en that’s it. Deze track van mezelf en DJ ADAMM is kortgeleden uitgekomen, en is ontstaan nadat we elkaar via-via hebben ontmoet. Hij komt uit Portugal en maakt batida, een percussieve clubsound uit Lissabon. Het is een verbastering van kuduro uit Angola: dat was vroeger een kolonie van Portugal, en Angolezen die naar Lissabon kwamen zijn daar een soort kuduro gaan maken. Maar dan langzamer, met scheve drums, veel swing en alles is met de hand ingespeeld. De track die eruit is gekomen is geen bubbling, geen batida, maar een soort fusionding. Of-ie nou in Lissabon of in Amsterdam wordt gedraaid, het gaat altijd aan.’
De DJ-inspiratie:
DJ Moortje
‘Toen ik een jaar of elf, twaalf was, zat bubbling in zijn hoogtijdagen. ‘Viben’ van K-Liber was een nationale hit, de Partysquad had tracks als ‘Sta Stil Dan’, bubbling was echt overal. En DJ Moortje is een bubblingheld. Ik heb hem een keer geboekt voor Nachtwinkel, en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt: hij draaide oldschool dancehalltracks op +16%, versnelde het allemaal handmatig op de CDJ’s en deed ondertussen allerlei trucjes en scratchte. Hij vertelde: soms ga ik om negen uur ’s ochtends al naar de club, en dan oefen ik tot zes uur’s avonds. All about the craft, dat zie je niet vaak meer.’
De club:
Skatecafé
‘En dan specifiek de 1900, de kleine zaal achterin. Ik heb er elk genre gehoord, van dubstepsets tot bubbling en techno. Sowieso snappen de mensen bij Skatecafé mijn sound goed. Ik zie vaak connecties tussen bepaalde genres, tussen de beats van Zaytoven en dancehall bijvoorbeeld, tussen batida, garage en bubbling. Het leek mij vet om dat allemaal bij elkaar te brengen. Ik wil mensen genres laten ontdekken, nieuwe artiesten laten zien. Dit is alweer de negende editie van Nachtwinkel, en Skatecafé was het einddoel.’