BKS19: SOPHIE en hoe saai raar kan zijn
Set van experimentele popproducer loopt leeg als een ballon
Weet je nog hoe leuk de muziek van SOPHIE ooit was? Toen de Schotse producer in 2013 ‘Bipp’ uitbracht en daarmee de vaandeldrager van de PC Music-stal werd, voelde haar geluid mega-opwindend. Suikerzoete plastic vocalen (denk Aqua en Toy Box) die opbotsten tegen hyperactieve experimentele producties, het was nog nooit op die manier gedaan. Iedereen tot aan Madonna en Diplo wilde met haar werken. Het album OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES van vorig jaar voelde tegelijkertijd als een onverwachte emotionele afslag en een logisch vervolg, haar liveset op Amsterdam Dance Event afgelopen jaar klonk vervolgens weer even opwindend als haar dj-sets in 2013.
Vandaag viert ze haar grootste Nederlandse festivalspot, direct na Kraftwerk in Stage Two, op het sleutelmoment richting de nacht. Dit is het moment dat mensen ECHT willen gaan dansen. Spoiler: nu blijkt een dj-set van SOPHIE helemaal niet meer zo leuk. Haar set loopt leeg als een ballon (en dan doelen we niet op het piepende gesis in haar producties), terwijl ze gefröbel verwart met spannend experiment. Ze contrasteert flarden van pophits met saldo’s van kicks en noise. De flarden van herkenningspunten zijn net genoeg om even bij te joelen, maar ze worden alweer afgebroken voordat je herkent waar je eigenlijk naar luistert. Sta je even met je vuist in de lucht? Is het ritme alweer vervlogen waar je op wilde dansen. Heel irritant, en de tent stroomt dan ook al snel leeg.
HET MOMENT:
Die abstracte versie van haar emotionele pophit ‘Cold in the Water’ is supercool, en het is even lachen om de gast die wild staat te headbangen en springen op ‘Ponyboy’, alsof hij de zanger van een nu-metalband is. Maar het publiek lijkt verder vooral op de gast ernaast: een vrolijk petje met een eland op, maar daaronder een diepe frons en de armen over elkaar. What the fuck moet hij hiermee?
Voor meer Best Kept Secret 2019 check je ons uitgebreide dossier en kijk je hier BKS19-video's.