De Macht Over het Stuur neemt je mee op een buitenaardse reis
Pas tijdens de slottrack stuurt Krampfhaft je met wat acid weer richting aarde
Krampfhaft (Joris van Grunsven) is een artiest die zich niet laat vangen binnen één genre. Als producer, maar ook als sounddesigner voor onder andere films en games, is hij bekend en kundig met een heel palet aan elektronische geluiden. Zijn muziek varieert van (on)dansbare future bass en cinematische soundscapes. Wat we voor het begin van de zomer nog niet van deze muzikale duizendpoot hadden gehoord: een techno ep.
Dit doet Krampfhaft geheel op zijn eigen manier. In een tijd waarin de tendens ligt op alsmaar sneller en hardere beats, besluit hij een andere weg in te slaan; een nieuwe en onbekende weg. Wanneer je hem volgt in deze ontdekkingsreis, word je in De Macht Over het Stuur een buitenaards aanvoelend landschap ingezogen. Het ritme duwt (niet: beukt) de luisteraar subtiel voort en neemt je mee in een dans waarin percussies en synthesizers dicht bij elkaar komen, soms afstand nemen en in momenten van synergie samenvallen.
Na de eerste track wordt de tocht trager en zwaarder. In ‘Vanzelf’ en ‘Nacht Op Het Water’ daalt het BPM en wordt het ritme strakgetrokken en uitgerekt. Op de kickdrum worden vakkundig verschillende lagen ambientgeluiden neergelegd. En in de vijftien minuten die volgen worden we vergezeld door de branding van een zee, het huilen van harde wind, zachte zang, belletjes en bliepjes. Allemaal net wat vervormd en verdraaid. Bekend, maar toch ook onbekend. Geluiden die van een planeet af zouden kunnen komen, maar niet van die van ons.
Pas tijdens de slottrack ‘Rookmachine’ word je met wat acid weer richting aarde teruggestuurd. Een track met de energie van een eindsprint. Een track die je wakker schudt uit de droomwereld en weer met beide benen op aarde achterlaat.
En daar terug op aarde, is Krampfhaft alweer begonnen aan zijn volgende reis. Deze keer samen met John Black.