BKS17: Metronomy maakt iedereen festivalverliefd
Everything in its right place
Metronomy stond al eerder op Best Kept Secret. Drie jaar geleden om precies te zijn, in de Twee-tent die toen aanzienlijk groter was. Bassist Olugbenga Adelekan droeg tijdens die show nog precies dezelfde witte kleding als de rest van de band. Vandaag heeft hij als enige een fleurige, kleurige blouse aan die Frank Govers in de nineties graag in de Robijn-wasmiddelreclame had gezien. Hij dartelt over het podium met een smile en het groovy basgeluid dat het veld stante pede omarmt. Overal dansen mensen, alleen of samen. Het feelgood festivalgevoel is gearriveerd.
Het album waar Metronomy mee tourt, is iedereen eigenlijk alweer vergeten. Summer 08 had niet de hits, de verrassing, de variatie. Wel het erg plezante ‘Night Owl’ dat een mooi plekje laat in de set krijgt. Maar de andere tracks doen het in de opening opvallend goed. Het tempo wordt vastgehouden. Men heeft er zin in en dat is voelbaar op het podium en op het veld. Metronomy maakt het publiek festivalverliefd. De synth schuurt precies goed, de bas is oh zo lekker, de melodieën zijn catchy, de nummers vieren het vrije leven
De band heeft natuurlijk ook een niet te versmaden rij uitschieters verzameld. Al vrij vroeg het stuwende ‘The Bay’, het euforiebommetje ‘Love Letters’, ‘Reservoir’, ‘I’m Aquarius’ en niet te vergeten ‘The Look’ waarbij de synthsolo met veel bravoure wordt aangekondigd: er mag meegezongen worden. De nummers hebben ook een aangename zorgeloosheid die goed valt in het laatste lichtuur van de avond.
HET MOMENT
Anna Prior komt achter haar drumstel vandaan om midvoor ‘Everything Goes My Way’ van prijsalbum The English Riviera te zingen. Cool en toegankelijk. Wie aan het begin van de show danste, danst aan het eind nog steeds.
Volg Best Kept Secret op de voet met onze livestream en het dossier.