3voor12 leeft op: Eefje de Visser verdient een ereronde
Tot in de puntjes verzorgd concert in Carré
2020 was het jaar van Eefje de Visser. Ze bracht een album uit dat werd onthaald als haar meesterstuk en door de critici uitgeroepen werd tot album van het jaar. Maar al die lof kon door die klote crisis maar mondjesmaat geconsumeerd worden. Net voor alles in elkaar stortte liet Eefje al zien dat ze ook nog eens een fenomenale liveshow heeft, alleen echt touren kon ze natuurlijk niet. Ze stond niet stil, ondanks alles. Ze liet zich zien met een concertfilm, won een 3FM Award, bracht een paar nieuwe nummers uit. Dat ze hier nu staat in het statige Theater Carré voelt dan ook als een welverdiende ereronde. Als de afsluiting van een zegetocht met hindernissen.
Boven het podium hangt de trotse megaspiegel van Nick Verstand, die hij ontwierp tijdens een gezamenlijk project met Motel Mozaique. De ronde spiegel zuigt het licht omhoog als een gigantische tunnel, en als hij draait werpt hij tegenlicht op Eefje de Visser en haar twee dansende zangeressen, of kriebelt hij als een zoeklicht in de gezichten van de bezoekers. Het ziet er allemaal super stijlvol uit, en het is tof om te zien hoe de muzikale keuzes ook ingegeven zijn vanuit een esthetische visie: de band is compact (slechts drie muzikanten), en de achtergrondzangeressen zijn een cruciaal onderdeel van het geheel, bijna net zo belangrijk als de zangeres zelf. Dat soort esthetische afwegingen zie je internationaal bij artiesten als St. Vincent, Christine & The Queens of Fever Ray, maar in eigen land is Eefje daar behoorlijk uniek in.
Naast de nummers van het Bitterzoet album speelt Eefje ook het nieuwe ‘Storm’, meteen als opener. Het zet meteen de toon met een elektronische kick die niet per se dansbaar is maar wel degelijk geleend is van de dansvloer. En ook de synths komen eerder uit de housewereld dan uit de synthpop. Die lijn heeft Eefje al vanaf single ’Scheef’ op haar derde album ingezet, en het bleek de weg naar een heel eigen sound. Een decor waarin intieme relaties tussen mensen zich afspelen in het schaduwspel van het avondleven. ‘Oh’ en ‘De Parade’ zijn inmiddels haar evergreens geworden, en ‘Groen’ een intiem toegift.
Net nu de concertzal en festivals weer echt open mogen, staat Eefje de Visser op het punt een zwangerschapsbreak te nemen. Ach ja, zoiets moet je ook niet willen timen. Maar als dit prachtige concert in Amsterdam één conclusie verdient, dan is het wel dat mensen dit in het voorjaar van 2022 ook nog moeten gaan bekijken.