3voor12 Rotterdam

Women's Voices in Grounds

Gender-overstijgend

Er zijn mensen die politiek en muziek geen match vinden. Fijn voor hen dat ze die luxe hebben. Maar Women’s Voices, gepresenteerd door Culture Connection, Grounds & Codarts Global Music, wrijft er goed in dat muziek onlosmakelijk verbonden is met de gehele menselijke ervaring: geluk, ernst, vreugde, verdriet, cultuur, en dus politiek. Tijdens het Rotterdamse Jaar van de Vrouw staat deze avond in het teken van volksliederen voor en door vrouwen, uit tijden en plekken waar zulke uitingen niet vanzelfsprekend zijn.

In de foyer van Grounds staat een tafel uitgestald met meer context over Culture Connection. Zelfs de gehele setlist van beide optredens ligt al klaar, inclusief een tijdschema en informatie over de uitvoerende artiesten. Verderop bij de bar zijn er zelfs (hele lekkere!) Braziliaanse hapjes beschikbaar. In de zaal staan de stoelen klaar: dit wordt een zitconcert. Na een lang weekend door de regen van plakkerige vloer naar zweterige moshpit banjeren, is dit eigenlijk wel een welkome afwisseling.

Na een korte uitleg over de totstandkoming van het programma opent Ysa Bermejo de show. Ondersteund door Michalis Michailidis op akoestische gitaar levert ze een voorproefje van haar nieuwe album Gabriela, dat komend voorjaar verschijnt. Nummers zoals Despierta (ontwaakt), over het inzicht dat haar overkwam kort na haar verhuizing uit Spanje tien jaar geleden. Het thema moederschap blijkt zeer actueel voor de zangeres, dus vul zelf maar in naar wie dat nieuwe album vernoemd is. Ysa Bermejo heeft in Rotterdam en Maastricht op het conservatorium gestudeerd. Of het nou die opleidingen, een aangeboren talent, hard werken, of allemaal is: hier staat een muzikant die alle kneepjes van het vak beheerst. Dat idee kregen we bij Eendracht Festival ook al.

Na de pauze en wederom een korte introductie treedt Ayal Ensemble aan. Een letterlijk grensoverschrijdend geluid, met liederen in onder andere het Koerdisch, Turks, Perzisch, Krim-Tartaars, en het Macedonisch. De cello is het enige instrument dat we meteen herkennen, voor de rest kunnen we terugvallen op het papier met de setlist dat op schoot ligt. Denk bijvoorbeeld aan een Turkse darbuka, een Iraanse tanbour, een Hongaarse lavta, of een Armeense duduk. Heel even gaan onze gedachten naar de verkiezingen, met winst voor partijen die schijnbaar doodsbenauwd worden van dit soort dingen. We zakken nog maar wat verder weg in de stoel en laten de klanken uit het Nabije Oosten over ons heen komen, om de zinnen te verzetten. Het is indrukwekkend hoe dit collectief zo’n verscheidenheid aan tradities en technieken samenbrengt. Elk afzonderlijk nummer heeft een eigen karakter, en toch klinkt niets uit de toon.

Dit optreden sluit aan bij een serie concerten, filmvertoningen, workshops, lezingen en ontmoetingsbijeenkomsten rondom vrouwelijke vrijdenkers, vernieuwers en verbinders door Women’s Voices.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12