BKS19: Selma Judith lonkt naar de lakens
Maar klinkt ook alsof ze haar slaapkamer nooit uitkomt
Echt veel materiaal heeft deze Deense zangeres nog niet op haar naam staan, dus eigenlijk kan je het Selma Judith niet kwalijk nemen dat ze haar set start met een cover van ‘Cellophane’. Best een lastige track om eer aan te doen. Niet alleen laat FKA Twigs op deze schitterende comeback horen hoe haar stem tot Himalayahoogte kan klimmen, maar ook laat ze zien dat ze, ondanks haar kortstondige pauze nog steeds over een uniek standpunt beschikt binnen het landschap van de R&B.
De stem heeft Selma Judith in ieder geval, maar de eigen smoel, die laat nog even op zich wachten. Dat is deels te wijten aan de instrumentals. Want ondanks haar verdienstelijke stem zijn die slicke R&B-producties jammer genoeg té slick en dermate cliché dat je ze zo in een playlist vol sensuele downtempo beats zou kunnen horen zonder dat het naar je bovenkamer doordringt. Vóór ze met haar solo-R&B project begon trad de Deense al op als harpiste, en in ieder geval oogt ze met haar torso vol tatoeages mijlenver van truttig, maar zo baldadig als haar teksten zijn (‘let me fuck you into the daylight’), zo ongemakkelijk praat ze haar liedjes aan elkaar. Alsof ze de slaapkamers waar ze zo bronstig over zingt eigenlijk nooit verlaat: ‘I hope you have a nice festival. And, uh, a nice life, I gues…?’
HET MOMENT
Tijdens haar überkorte set (dertig minuutjes maar) klimt ze een paar keer achter haar harp, om zichzelf al zingend te begeleiden. Juist op de momenten dat de liveband de handen grotendeels van de instrumenten afhoudt, besef je dat ze misschien beter alleen het podium had kunnen bestijgen.
Voor meer Best Kept Secret 2019 check je ons uitgebreide dossier.