LL19: KÁRYYN begeeft zich in haar eigen schimmenwereld
Avantgarde pop is ongrijpbaar en imposant
KÁRYYN voelt niet echt als een logische boeking voor Lowlands. De Syrisch-Armeens Amerikaanse producer maakt avantgardistische popmuziek, die ergens het midden houdt tussen Holly Herndon en Sevdaliza, maar een vergelijking met de hyperexperimentele producer Arca lijkt ook niet ver weg. Haar producties worden vooral gekenmerkt door lege ruimte: ze zijn minimalistisch en abstract, met veel glitch, distortion en stotterende synthesizers, maar alsnog zo overheersend dat ze over je uit lijken te torenen als muren van geluid. En haar belangrijkste bouwsteen, dat is haar eigen stem, die ze laag na laag over elkaar heen legt en door de X-Ray laat echoën.
Haar boeking op Lowlands heeft ze te danken aan haar debuutalbum The Quanta Series. Daarop verkent ze naast spirituele en wetenschappelijke thema’s - KÁRYYN is megafan van quantum mechanica, ook haar eigen erfgoed. Het nummer ‘Aleppo’ is een ode aan het plaatsje waar ze in haar leven 33 keer is geweest, een plaatsje dat tegenwoordig een heel andere betekenis heeft aangenomen. Net zoals haar galmende producties voelen haar teksten meer als een schimmenwereld waarin betekenissen eerder vage vormen zijn dan een duidelijk verhaal. Ongrijpbaar, dat is het woord. Haar conceptuele insteek leverde haar al fans als Björk en Marina Abramovic op, maar je kunt je afvragen hoe goed zoiets werkt op het pretentieloze Lowlands. Zet het op Rewire en mensen blijven waarschijnlijk met open oren en een vinger aan de kin kijken, maar hier voelt de muur tussen KÁRYYN’s muzikale schimmenwereld en het publiek in de X-Ray gepantserd en ondoordringbaar. En dus houden de meeste mensen het voor gezien. Mega zonde, want ondanks haar stoïcijnse verschijning zijn de ijzige hoogtes waar haar heldere stem naartoe klimt bloedmooi en indrukwekkend.
HET MOMENT:
Ja, KÁRYYN’s abstracte soundscapes en popliedjes-zonder-popstructuur wil niet echt landen, maar gelukkig heeft ook The Quanta Series een paar liedjes, die meer naar het futuristische popspectrum toe bewegen waar ook FKA Twigs in rondhangt, zoals de onstuimige klaagzang ‘YAJNA’.
Meer #LL19 in ons dossier vol voorpret, interviews, recensies, en sfeervideo's!