Album van de Week (7): IDLES

Joe Talbot klinkt als Chris Martin, en dat blijkt eigenlijk helemaal niet zo’n slechte zaak?!

Huh, is dít nou IDLES? Op ‘IDEA 01’ klinkt een desolate piano, sierlijke arpeggio’s, een desolate gedempte kickdrum en langzamerhand ook aanzwellende elektronica. Joe Talbot trekt zijn schuurpapieren schreeuwstrot nauwelijks open, doet zowaar zijn best om mooi te zingen. Geen couplet en refrein te bekennen, maar een wat onduidelijkere songstructuur die zich langzaam ontvouwt. Het was de allereerste song die IDLES schreef in de studio van producer Nigel Godrich, feitelijk het zesde lid van Radiohead. En in alles hoor je: goh, die kant wil de band ook op.

Het album dat uit die sessies kwam rollen, TANGK, is nogal een koerswijziging voor de band die altijd uitblonk in bulldozerpunk met een groove (waar je als een dolle op kunt hossen, maar ook verrassend goed op kunt hardlopen!) vol slogans VOOR de arbeidersklasse, voor antifascisten en tegen ‘FUCKING SCUMBAGS’. Sinds 2020 werkten ze daarvoor samen met Kenny Beats, om IDLES te laten klinken als ‘een orkest dat in je kamer cocaïne staat te doen en je op je bek slaat’, zoals Talbot graag in interviews zei.

Na vier van zulke albums was de vraag: hoeveel rek zit er nog in die sound? Hoe lang heeft dat orkest nog zin om lijntjes coke weg te snuiven? Er staan nog altijd enkele sloopkogels op TANGK, en Kenny Beats is ook nog bij de band betrokken, maar Godrich lijkt vele malen aanweziger. In de dancepunk van ‘Gift Horse’ en ‘Dancer’, die eerder doen denken aan The Rapture, !!! en LCD Soundsystem (LCD Soundsystem sleutelde op tour zelfs een dagje mee aan ‘Dancer’!). En vooral in experimentele songs als het kale ‘Roy’, de neoklassieke Agnes Obel-achtige pianoballade ‘A Gospel’ en de combinatie van feedbackende basgitaren en militante drums op ‘POP POP POP’.

En dan is daar nog ‘Grace’, dat begon als agressieve afrobeat-tune, maar door de LinnDrum (een drumcomputer uit de jaren tachtig) van Nigel Godrich uiteindelijk veranderde in een wonderschone slowburner met piepende gitaren. Opeens klinkt Joe Talbot nogal als…. Chris Martin?! Dat realiseerde de band ook, en met toestemming van Coldplay maakten ze met AI dus de clip van ‘Yellow’ na. Wie had dat gedacht: IDLES klinkt in 2024 als een experimenterende stadionrockband, en dat blijkt helemaal niet zo’n slechte zaak.

IDLES speelt op Lowlands 2024 en in de AFAS Live.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12