Paaspop 2017: De Sluwe Vos tovert Roxy voor even om in de RoXY
Publiek krijgt geen genoeg van Deventenaar
Na alle heisa bij Kraantje Pappie, is de Roxy nu veranderd in een ondergrondse technobunker met Robert Vosmeijer, beter bekend als De Sluwe Vos, als opperste bevelhebber. Het walmt in de Roxy: overblijfselen van Kraantjes’ show of is het Sluwe gelukt om binnen vijf minuten de zaal weer zo in beweging te krijgen dat de dampen ervan af walmen? Je kan neigen naar dat laatste, want het toegestroomde volk is niet stil te krijgen. Het helpt wel dat de drank rijkelijk vloeit en andere hulpmiddelen zichtbaar ook niet worden geschroomd. Ofwel: techno zoals je het kent.
Hoewel er geen verrassingen zijn in het repertoire van Sluwe Vos, is dat bij zijn muziek ook niet nodig. Het is beukplaat na beukplaat en het publiek smult ervan. Sluwe heeft techno tot een kunstvorm verheven: hij is de kwast, de muziek de verf, de visuals, de accenten en het publiek het doek. Ongeacht welk nummer hij erin gooit, het publiek vormt altijd een surrealistisch kunstwerk; kaken staan waar ze niet zouden moeten staan en pupillen net iets te wijd om menselijk te zijn.
De epilepsie veroorzakende lichtshow speelt daar ook een belangrijke rol in. Licht, geluid en Sluwe zelf zijn perfect op elkaar afgestemd en de pillenpoppende festivalganger laat zich er maar al te graag in onderdompelen. Even voelt de Roxy echt als die ándere legendarische RoXY en dat zal niemand vervelend vinden. De Sluwe Vos al helemaal niet.