Paaspop 2024: Chase & Status brengt Phoenix tot kookpunt met onderscheidende live-set
Waarom staan deze drum 'n bass-pioniers niet in de Apollo?
Nog voordat Chase & Status aantreedt, stinkt het al goed naar zweet in de Phoenix. De tent staat ramvol en we vinden het op voorhand al een vreemde keuze om deze drum ‘n bass-giganten niet neer te zetten in de grootste tent van Paaspop, de Apollo. Al snel blijkt dat een juiste voorspelling, want op de borden buiten de tent is te lezen dat de area vol is. Het producersduo, bestaande uit Saul Milton (Chase) en Will Kennard (Status), heeft twee kanten: de underground drum ‘n bass-kant met een sterk, duister neurofunk geluid en de voor-een-breder-publiek weggelegde popkant. Voor de die-hards waren dan ook poppy albums Brand New Machine en Tribe een teleurstelling, maar Chase & Status weten dondersgoed van welke albumtracks de heads in de Phoenix alsnog blij worden.
Neem bijvoorbeeld van Brand New Machine ‘Machine Gun’ waarop rapper Pusha T meedoet. Dat kan vanavond wél op veel gejuich rekenen en het is dan ook een nummer dat niet had misstaan op de vorig jaar verschenen mixtape 2 RUFF, Vol. 1. Een plaat waarop ze de samenwerking opzoeken met een hoop rappers en weer zijn teruggekeerd naar hun grootse liefden die ze met verve delen op Paaspop: dreunende bassen, breakbeats en jungle. Een vroeg hoogtepunt krijgen we met ‘Liquor & Cigarettes’ waarbij stevige wobbles de ideale basis vormen voor de bijtende raps van ArrDee die vandaag enkel op de schermen te zien is, maar wel fysieke bijval krijgt van vaste mc Takura. Een prima mc, maar de echte uitblinker op het podium naast Chase & Status is zonder twijfel drummer Andy Gangadeen die in het midden is gepositioneerd. Hij beent het tempo met gemak bij en voegt met zijn drumwerk ook echt iets toe aan de tracks.
Gejuich klinkt er als crowdfavoriet ‘No Problem’ al na de eerste paar noten wordt herkend, maar het echte hoogtepunt van de set? Dat is ‘Baddadan’. Met een bassynth die smerig genoeg is om zelfs een stank face te laten verschijnen op de grootste drum 'n bass-haters. En Irah, met zijn absurd lage stem, is er ook nog eens bij. Dat typeert deze Chase & Status-show: het is een carrousel aan gastvocalisten en een smakelijke mix van voorgeprogrammeerde en verrassende live-elementen. Want hoe bescheiden Milton en Kennard zich altijd tonen, het is heerlijk om te zien hoe Milton voor diverse nummers een pot schurende riffs uit zijn gitaar tovert. Combineer dat met de puntgave visuals en een opbouw waarbij de nodige neurofunk tegen het einde aan de laatste restjes zweet eruit perst en je hebt hier een show die in zijn soort van zeldzame hoogte is.