BKS17: Zeal & Ardor geeft blackmetal hitpotentie
Bizarre combinatie maakt het zwaarste genre enorm toegankelijk
Striemende drums, fel rood licht en om het nummer de duivel die langskomt: wie op deze bloedhete zondag lekker niks aan de handmuziek wil, heeft bij Zeal & Ardor niks te zoeken.
Het is op papier een gevaarlijke combinatie. Meerstemmige zang zo uit de spirituals, de zang van de zwarte Amerikaanse slaven en de voorloper van blues en dus rock’n roll en dus praktisch de hele Westerse popmuziek. En dan daaronder de donderende riffs, beukende drums en gekke tempo-wisselingen van Noorse blackmetal. Het idee van Manuel Gagneux, het brein achter Zeal & Ardor, is dat die werelden allebei ontstaan zijn uit een gevoel van ondrukking. Spirituals heel concreet uit de slavernij, blackmetal wat minder direct als reactie op de hele Westerse maatschappij en de drang om de geldende normen en structuren te verbreken.
Live is het vooral overrompelend. De zang geeft het iets sacraals, de occulte teksten geven nog meer het gevoel dat je op een satanistische meeting bent. Dat op de drummer na de hele band in één rechte lijn naast elkaar staat, en drie man recht vooruit brullen, maakt het nog wat indrukwekkender. Het meest verrassende is dat het super toegankelijk is. En verdomme, als je eenmaal bedenkt dat het klinkt alsof Morbid Angel het complete werk van Rag’n’Bone Man covert, dan zie je dat deze Roadburn-act nog enorme doorgroeipotentie voor de massa heeft ook.
HET MOMENT:
Het ongemak zit hem in het feit dat er tegen die blackmetalkringen ook nogal wat extreem rechtse types en wittesuperioriteitdenkers aanschuren. Dat Gagneux inspiratie opdeed op 4chan, intussen ook een broednest van extreme trollen, maakt het nog wat ongemakkelijker.
Volg Best Kept Secret op de voet met onze livestream en het dossier.