Pariah: Britse mixmeester laat b2b de teugels vieren
Eindejaars-b2b in Club Raum met Call Super
In de DJ Shortlist focussen we op Nederlandse artiesten. Maar Pariah, de Britse mixmeester/producer/Voam-labelbaas die al zeven jaar in Amsterdam woont, mogen we gerust een beetje claimen, toch? Aanstaande zondag speelt hij de hele dag bij de Amsterdamse Club Raum, samen met Call Super. Dit is zijn DJ Shortlist
'Ik geniet sowieso van b2b’s, ik zit minder in mijn hoofd dan bij solosets. Zeker in een goeie club is het simpelweg héél leuk. En goeie vrienden zijn helpt: Joe en ik draaien al tien jaar af ent oe samen, we hebben veel raakvlakken en hij heeft een USB vol met rollende housetracks die perfect zijn voor bepaalde momenten. We hoeven niks voor te bereiden, we dagen gewoon op.’
De track:
Ninos Du Brasil – Clelia Clelia
‘Dit kwam tien jaar geleden uit op DFA Records. Eerst klinkt het gewoon als een percussieve track, vervolgens krijgt-ie allemaal weirde synths, een percussieve melodie en een over-the-top drumfill. En een geweldige sectie van 4 à 5 minuten, waarin de track doorrolt met handpercussie. Een droom om mee te draaien: hij heeft verschillende momenten, ik kan er lang mee blenden en een derde track creëren. En hij werkt met vanalles, van techhouseplaten tot kuduro en andere percussieve nummers.’
De dj-inspiratie:
Bake
‘Een dj uit Glasgow, we zijn al bevriend sinds… 2010? Hij kan kruisverbanden vinden in verschillende stijlen en sounds: ik zag hem eens spelen in 2010 toen hij een Dizzee Rascal-instrumental speelde met een plaat van Jeff Mills. En ik besefte: ok, deze grime- en technoplaat, totaal andere hokjes, zijn eigenlijk hetzelfde. Zo’n moment waardoor ik me realiseerde dat je genres kunt vergeten, en beter kunt focussen op de gedeelde elementen. Hij draait ook veel tracks waarbij ik denk: “What the fuck is dit?!’ Dan weet je dat iemand een goeie dj is.’
De club:
The End in Londen
'Een grote club waar ik heenging toen ik jonger was. De club van Layo Paskin en Mr. C, een soort rivaal van Fabric. Ik was geen grote drum ‘n bass-fan, maar mijn huisgenoot nam me op woensdagen mee naar de avonden van Fabio, de drum ‘n bass-dj. James Holden’s Border Community was er in de weekenden, ik ging vaak naar Rinse en FWD>>, een invloedrijke bassavond die ook bij Plastic People werd gegeven. Line-ups uit die tijd waren stacked: Skream en Benga naast Martyn en Geeneus van RinseFM, en allemaal voor 10 quid. Niet per se mijn favoriete club ooit, maar ik heb veel belangrijke eerste clubherinneringen aan die periode. Toevallig: Joe, Call Super, is net wat ouder en voor hem was The End ook een formatieve club.’