LL22: Parquet Courts is veranderd in een groovemonster

Ogen dicht en doorrollen op de band uit New York

Ze hebben zin om te dansen, Austin Brown en Andrew Savage. De eerste staat midden op het podium met z’n ogen dicht en tong uit de mond te headbangen. De ander hangt daar rechts helemaal in de groove, flinke grijns. Maar het geheime wapen van Parquet Courts uit New York staat op links, een elektronische toverkast waar tijdens openingstune ‘Application/Apparatus’ allerlei weirde synthgeluiden uit komen. Wow.

Dat was dus het doel van laatste plaat Sympathy For Life: eens geen hortende, stotende rockliedjes maken in de geest van The Velvet Underground en Talking Heads, maar inspiratie putten uit de house- en technohoek. Ja, echt. Op papier klonk dat niet per se als een strak plan, maar live is het superdansbaar.

Natuurlijk vertolken ze ook classics als ‘Human Performance’, met z’n extra verveeld gespeelde couplet en dan dat explosieve refrein. Direct een moshpit. Bam. ‘Master Of My Craft’ volgt hetzelfde recept en dan nog een tikkeltje opruiender. Tijdens het jengelende rock ’n roll-liedje ‘Walking at a Downtown Pace’ vliegen twee crowdsurfers kruislings langs elkaar de India door. En het best is Parquet Courts wanneer ze alsmaar in die groove blijven hangen en soms wel drie liedjes in elkaar lijken te verweven. Wanneer ze beginnen te swingen op die David Byrnesque funkgroove van ‘Wide Awake’. Fluitje in de mond en tetteren maar. Fuut fuut fuut!

HET MOMENT:
Zie je wie daar linksachter staat? Goedkeurend knikkend in de coulissen? Ja hoor, het is mr. Vera himself, Peter Weening, de iconische programmeur die eerder dit jaar met pensioen ging maar nog altijd niet uit het Groningse undergroundpodium weg te jagen is en nu ‘zijn’ band komt aanmoedigen.

Meer Lowlands 2022 in het dossier

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12