D Stone: house-hoogvlieger gaat alle kanten op
Naar Ibiza met een release bij Chloé Caillet's label
Er is een hele nieuwe lichting aan Nederlandse house-dj’s en producers die bijzonder lekker gaat. Jongens als Emvae en Moxes beginnen op stoom te geraken, de garage-sound van Milion slaat internationaal aan en ook Daan Steenman alias D Stone doet goede zaken: vorig weekend was hij voor het eerst op Ibiza, vertelt-ie, om te draaien bij Pikes. Vervolgens werd hij spontaan mee op sleeptouw genomen door de vooraanstaande Franse producer/dj Chloé Caillet. Hij lacht: ‘Het is een heftige bedoeling daar, vooral heel druk. Chloé heeft de tracks van mijn nieuwe EP uitgetest op de dansvloer van Circoloco, en ze maakte er echt een bijzonder momentje van. Ze zei: “Jij gaat níét weg uit de booth vandaag.”’ En zo hoorde D Stone hoe de belangrijkste undergroundclub van Ibiza uit z’n plaat ging op zijn nieuwe tunes. ‘Ja, dat is heel vet, ja! We stonden met z’n allen te springen in de booth.’
Het is vooral bijzonder hoe breed de muziek van D Stone wordt opgepikt, broeierige house vol percussie, veel live ingespeelde instrumenten, soms een vleugje disco of een opzwepende vocal. Telkens weer krijgt hij filmpjes toegestuurd van grote dj’s die de club laten exploderen met zíjn muziek. ‘Sam Alfred draait mijn tracks, hij zit in de trancehoek. SG Lewis en Barry Can’t Swim zitten meer in de pop-house. Mijn muziek wordt door de underground gedraaid, maar ook opgepikt door de commerciëlere poppy kant.’
Ja, en D Stone werd dus gesignaleerd door Chloé Caillet. Ze bracht zijn EP zelfs uit via haar eigen label. ‘Ik had haar via Instagram een lijst met allemaal muziek gestuurd. Ze heeft diezelfde dag nog al die platen gedraaid en uitgetest op de dansvloer.’ Grinnikend: ‘Ze vond het heel lastig kiezen welke ze wilde uitbrengen op haar label, ze had echt keuzestress. Zij zit in het hoekje waar ik mezelf ook heel erg mee identificeer: niet gebonden aan één stijl van muziek, maar best breed: van disco naar house, naar wat dieper naar weer wat commerciëler. Zo wil ik ook de balans houden tussen underground line-ups en de grote stages.’