BKS22: Van de hak op de tak met Unschooling

Franse post-punk band heeft net te weinig bangers om te overtuigen

Unschooling heeft het niet makkelijk, het hele veld stroomt van dEUS naar Big Thief en de hardcore fans van Fontaines D.C. staan natuurlijk allang klaar bij Stage One. Toch staat er een handvol bezoekers hoopvol bij de Casbah. Voor fans van onder andere Women en Preoccupations is de show van Unschooling een mooie verrassing. Het hoekige geluid van de Franse band uit Rouen voelt wat manisch en gehaaid. Maar over het algemeen blijkt het een reproductie van alles wat we al kennen: het drumritme, een hoop overstuurde gitaren en pingel riffs.

Veel nummers hebben namelijk nét te weinig overtuigingskracht waardoor het bij wat headbangen blijft. Wel cool hoe ze kleine snippets van post-punk subgenres verwerken in de tracks. Ze willen echter net teveel in hun nummers proppen waardoor het beperkt blijft tot een spontane duw in het publiek, maar dat is nog geen moshpit. 

De oplettende bezoeker ziet dat op de voorkant van het keyboard staat: ‘rock est le mort’, een aardig groot statement. En ze willen het ook groots aanpakken. Van hele rustige ritmes naar mega snelle beukpunk in slechts minuten. Dat blijft uiteindelijk teveel hak op de tak, waardoor niemand weet of er geluisterd moet worden of gedanst.

Met het laatste nummer wordt er ook nog een tweede bassist bij gehaald, waardoor er opeens vijf gitaristen op het podium staan. Een van de gitaristen duikt nog het publiek in, een laatste poging de moshpit nog op gang te helpen. Dat werkt aardig, maar veel mensen zijn alweer vertrokken naar Fontaines D.C. Je kunt horen dat Unschooling het post-punk genre tot in de nopjes beheerst. Jammer genoeg lukt het ze niet goed de Casbah op sleeptouw mee te nemen.

Kijk alle concertopnames via YouTube

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12