Tom Wattel leerden wij kennen tijdens de afterparty bij een optreden van Typhoon in De Spot te Middelburg. Tom Wattel, ookwel TO-WA genoemd, draaide tijdens deze avond zijn platen. Een memorabele avond in oktober 2014, waarbij Typhoon de zaal volledig inpakte. Nu, bijna drie jaar later, staat een reis naar Japan op de planning en kijken wij naar de opleving van drum-‘n-bass in Zeeland. 3voor12 Zeeland ging met hem in gesprek.

Twee keer per jaar organiseert Auke van Laar Drum ’n Bass In Your Face (DNBIYF) met elke editie lokaal talent, waaronder TO-WA. Wattel is geen vreemde in de scene en de liefde voor drum ’n bass gaat ver terug. Terug naar het prille begin.  
Wattel: “Toen ik op de middelbare school belandde, leerde ik ontzettend veel nieuwe muziek kennen door nieuwe klasgenoten uit andere delen van Walcheren. Maar het ding wat toen ontzettend populair werd, was jumpstyle. De dreunende bass sprak me erg aan, maar al vrij snel was ik op zoek naar steeds harder, rauwer en sneller. Hierdoor kwam ik uit bij hardcore en alle aanverwanten hiervan, zoals terror- en speedcore. Tijdens een projectweek op school leerde ik het dj-vak en voornamelijk ‘scratchen’ kennen door een proefles scratchen van dj Vindictiv.”

Black Sun Empire & TO-WA

Naast DJ Vindictiv kwam Wattel ook in contact met Matthijs van Gilst (Tekzotic & Mattekz) en Yaus Lekatompessy (Darknoyse). Deze heren namen hem mee op sleeptouw in de scene en naar DNBIYF. Uiteindelijk heeft Van Gilst hem geholpen om de beginselen van het draaien te leren en vanaf dat moment ging de zoektocht verder.
Wattel: “Vanaf het moment dat ik de controller had aangeschaft tot ongeveer twee jaar geleden, experimenteerde ik met alle soorten muziek, wat er eigenlijk voor zorgde dat ik niet echt een specifiek genre aanhield. Twee jaar geleden heb ik op een feestje van Govert Ekkers, ook wel bekend als dj en producer Goeffuz, voor het eerst een set crossbreed - industrial hardcore - terror gedraaid. Dit beviel me zo goed dat ik op die avond besloten heb dat dit was wat ik wou gaan doen, en dat dit is wat ik aan de naam TO-WA wil koppelen.” Zijn eerste boeking als dj was uiteindelijk in Café Underground. Met 0,0 ervaring buitenshuis werd de gratis versie van Spotify aangeslingerd. 

Na een jaar maandelijks draaien in Café Underground, kwam Wattel in contact met poppodium De Spot en ging het balletje verder rollen. Tijdens Koningsnacht was zijn debuut tijdens DNBIYF met Murdock op de affiche en later tijdens Beat Trippin in het voorjaar nog een keer.
Wattel: “Kort voor mijn vertrek naar mijn eerste gig buiten Middelburg, Zeeland, Nederland en zelfs Europa kreeg ik te horen dat Willem van Kooten (dj Willow) zijn gig op DNBIYF moest cancellen in verband met een oorontsteking. Omdat ik later die maand al moest draaien had ik me al voorbereid om te draaien en had aan Auke voorgesteld om voor Willem in te vallen. Auke stemde in en dit bleek later de mooiste set tot nu toe in mijn leven. De zaal was uitverkocht en het publiek ging los!”

De voorliefde voor drum ’n bass is er ook nog steeds en groeit in Zeeland stug mede door de feesten van Auke van Laar.
Wattel: “Het is mooi om te zien dat DNBIYF nog steeds uitverkoopt! Auke speelt goed in op wat er in de scene speelt en weet altijd grote namen te boeken. Hier heb ik altijd al veel respect voor gehad, en het is hem dan ook gegund dat hij persoonlijk ook aan het groeien is in zijn werk hierin! Beats op je fiets in Goes was voor mij één van de eerste hardere drum ’n bassfeestjes met namen als Eye-D & Hidden, die altijd een opbouwende set draaien. Steevast ook met dj The Denzer, bij hem weet je nooit van wat hij gaat doen en dat is voor mij persoonlijk altijd een van de leukere lokale feestjes.”

Wattel opent zijn sets meestal met Crossbreed (een tussenweg van DnB en hardcore).
Wattel: “Het bevat de kracht en de kicks van hardcore en de dynamiek en snares van drum ’n bass. Naar mate de set vordert, zullen de snares en breaks plaats gaan maken voor kicks die op een sneller tempo voorbij rollen.”

Maar dan opent een vakantie naar Japan nieuwe deuren.

Wattel: “Sinds mijn middelbare schooltijd heb ik veel interesse in het land en wilde toen al graag erheen. Twee grote voorbeelden in de muziek die ik nog steeds volg, draaide in 2012 in Tokyo. Daar leerde ik ook het label ‘Superbad Midi Breaks’ kennen, die bestaat uit een groep vrienden die muziek uitbrengen en feesten organiseren. Tijdens Dominator 2015 ontmoette ik Kousei Muraki en kreeg ik een uitnodiging voor een trip naar Tokyo. In februari 2016 was het dan zover en had ik een gig in Sapporo, een stad op het noordelijke eiland van Japan Hokaido. Even later sloot ik mij ook aan bij het label en staat er weer een trip naar Tokyo geboekt voor volgende week. Dan draai ik tijdens het labelfeest ‘Total Destruction’ en in Osaka, tijdens een feest van Amen Traffic.”

De liefde voor het land Japan en de muziek gaat verder. Zo komen ook undergroundfeestjes ter sprake. En dat zijn niet de minste feestjes.
Wattel: “Mijn ervaring in de muziek scenes in Japan is dat ze niet iets gewoon tof vinden, maar ze gaan helemaal op in het ding wat ze tof vinden. Hierdoor zijn er veel aparte (kleine) scenes die ontzettend "die-hard" zijn! En dat is ook het geval in de hardcore scene. Zo moet je er niet van staan te kijken dat artiesten als Drokz en Akira, (staan aan de top van hun scene) voor vijftig man staan te draaien in Tokyo. Vijftig man lijkt weinig, maar ze gaan net zo hard als duizend man in Nederland!”

TO-WA

TO-WA

En verder. Wattel: “Voorheen vond ik undergroundmuziek en -feestjes per definitie al toffer dan de ‘mainstream’ feestjes en muziek. Hierin ben ik de afgelopen jaren wel wat veranderd. Neem bijvoorbeeld PRSPCT, dit was voorheen een kleinschalige underground organisatie en -feest. Nu is dat een van de grootste feesten in het genre op dit moment. Ik ben gaan inzien dat je altijd moet luisteren en supporten wat je zelf gaaf vindt, onafhankelijk van hoe underground of populair iets is. Zelf houd ik echter wel van industriële undergroundlocaties. Dit past heel erg bij het genre dat ik draai.”

Wat de toekomstplannen van TO-WA zijn? Daar kan hij kort over zijn.
Wattel: “Na de verbouwing en inrichting van mijn eigen studio ga ik weer aan de slag met het produceren van nieuw eigen werk en zoveel mogelijk draaien op feesten.”