Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: een optreden van Warhaus is pure sex. De muziek van Oscar and the Wolf lijkt in vergelijking hiermee nog eerder op een potje schuifelen met armlengte afstand in een christelijke jeugdsoos. Warhaus verleidt, stoot af, hijgt in je oor en sleurt je weer terug aan je oren. Eerder dit festival riepen we nog dat J. Bernardt het beste Balthazar-zijproject, na dit optreden op Crammerock moeten we ons toch misschien even achter de oren krabben.
Dit optreden stond in het thema van het vertrek van gitarist Jasper Maekelberg die zich dit optreden de snaren van zijn gitaar speelt, letterlijk. Warhaus mag dan Maarten Devoldere zijn creatieve speeltuin zijn, live is hij nergens zonder het 180 kilometer per uur uit de bocht vliegende spel van Maekelberg. De rest van de band lijkt het laatste optreden nog even een bak energie open te hebben getrokken. Zo strak als vanavond hebben we Warhaus nog nooit gehoord.
De band trekt zich ook niets aan van crowd pleasers: openen en sluiten met nieuwe nummers, materiaal van het debuutalbum is schaars dit optreden en een nieuw nummer wordt mede door een blikseminslaande solo van Jasper Maekelberg uitgerekt tot een tien minuten durende hoogtepunt. En laten we wel zijn, dat nieuwe werk smaakt naar meer. Nu we zowel fantastische optredens van J. Bernardt als van Warhaus hebben gezien is het misschien nog niet heel erg dat Balthazar nog steeds met pauze is.