Zeven podia en vele acts in en rond de Vlissingse binnenstad. Vandaag vieren we de vrijheid met veel muziek. Wij zijn erbij en genieten van De Staat, SBMG en de vrolijke klanken van Sabrina Starke.

Sabrina Starke

Later op de avond brengt Sabrina Starke haar mix van soul, jazz en reggae naar het hoofdpodium op het Bellamyplein. De vrijheid is de hele dag al volop gevierd, maar tijdens haar optreden gaat het feest nog onafgebroken door. De kleurrijke tonen, het relaxte ritme en de prachtige stem van Sabrina Starke brengt het publiek in vervoering en verwondering. Het is de perfecte mix tussen het vrije en expressieve geluid van jazz, en de relaxte en onbedwongen ritmes van reggae. De nummers behandelen thema’s die perfect bij Bevrijdingsdag passen en uitermate sfeervol worden aangekaart. Sabrina Starke zingt over liefde, religie, sociale ongelijkheden en het leven, waarbij ze het publiek sympathiek doch dringend aan de reden achter het feest herinnert. Het geluid is een vrolijke en zielvolle cocktail die swingend, ontspannend en tóch opzwepend klinkt. De temperatuur op Bevrijdingsfestival Zeeland mag dan laat op de avond al flink zijn gedaald, tijdens het optreden van Sabrina Starke wordt de warmte, gezelligheid en de vrijheid doorgegeven.

Eden van de Moere

The Brahms

Na het optreden van Lucas Hamming stroomt het publiek langzaam naar het Sena Performers Stage. Met een 3fm Award voor ‘Best Alternative’ op zak is The Brahms op papier een succesband, maar in Vlissingen gaat het er nog niet helemaal in. Ze spelen liedjes die je onderweg naar het strand op de radio hoort: exotisch en optimistisch met repetitieve vrolijke riffs. Boven het Bellamypark hangen echter donkere wolken en onder de grijze lucht lijkt de zomerse indie-band niet helemaal op zijn plaats.

Met veel enthousiasme spelen ze hun repertoire. ‘Homerun’ en ‘Backseat’ zijn de dansnummertjes van de dag en als toetje is daar ‘Golden’, dé zomerhit van twee jaar terug. Vooraan staan de echte fans, die de popliedjes van elkaar kunnen onderscheiden en dan ook woord voor woord meeblèren. Zo worden ze het leukste publiek van vandaag genoemd. Dat Bevrijdingsfestival Zeeland de enige gig is voor The Brahms is dan wel een ongemakkelijk feitje.

Joëlle Koorneef

Tom Tukker

Ex 3fm Talent Tom Tukker mag het bevrijdingsfestival opwarmen, net na het middaguur op het Sena Performers Stage. Deze singer-songwriter is samen met zijn band naar Vlissingen afgereisd voor wat dromerige pop. Drie jaar geleden was hij hier ook te vinden met zijn toenmalige band ‘Mondae’, wat inmiddels niet meer bestaat. Tukker en zijn band moeten het vanmiddag doen met een handjevol publiek wat niet goed weet wat hen te wachten staat. De nummers van Tukker zijn prima te beluisteren op een regenachtige dag, bij de kachel en een goed boek erbij. Rustige nummers, afgestemd met zang van Tukker en zijn bassiste. Tukker’s stem is integer en sterk, Een cover van Coldplay tussendoor en een net afgeschreven song. Helaas zijn de songs niet zo krachtig als zijn stem. Telkens komt dezelfde eentonige opbouw in zijn songs terug, waardoor er bij het publiek de verveling langzaam maar zeker toeslaat. Als laatste nummer van zijn halfuur durende set speelt de band hun huidige single ‘Rain Is Gone’. En gelijk heeft hij, als de zon even tussen de wolken schijnt.

Joris van Moort

Gers Pardoel

Gers Pardoel

Gers Pardoel

Gers Pardoel

De Staat

Een klein uurtje nadat ze met veel lawaai in een helikopter de Zeeuwse kust bewonderden, staan de ambassadeurs van de vrijheid op het grote hoofdpodium. De Staat begint met ‘Witch Doctor’, het liedje wat door de bizarre clip, waarin zanger Torre Florim een massa hossende mensen dirigeert, miljoenen views heeft gekregen. Volgens traditie recreëert het publiek de circle pit ondanks de afwezigheid van hun spiritueel leider. Met maar een set van enkel een half uur heeft Torre geen tijd om de mensenmassa in te duiken. De korte set is geen excuus om niet los te gaan en zo gaat het er ook op ‘Down Town’ ruig aan toe. De vrijheid om op elkaar in te beuken wordt gevierd en de pacifisten maken hier graag de ruimte voor door even een stapje opzij te doen.

De mannen van de luchtmacht, waarmee De Staat de gehele dag in de lucht heeft gehangen, worden het podium opgehaald en bedankt. Een applaus galmt over het plein, maar de bekende oerkreet “Spelen” klinkt er bovenuit. Vlissingen geeft De Staat weinig tijd om als ambassadeur van de vrijheid te spreken en eist dat het verhaal muzikaal voorgedragen wordt. Gelukkig speelt De Staat nooit met een half lege batterij al is het maar om even op adem te komen. Nee, ze putten het publiek zo uit dat er na zeven nummers geen “Spelen” meer uit komt.

Met een mix van hits van ‘O’ en ‘I_CON’ wordt er op recentelijk succes ingespeeld. De ervaren concertganger mist daarom klassiekers als ‘Sweatshop’ en ‘Old MacDonald Don’t Have No Farm No More’ maar gaat daarom extra hard wanneer “Hear, hear, the end is near!” van ‘Input Source Select’ wordt ingezet. Na afloop steekt er een gevonden schoen de lucht in en zo weet je bij De Staat dat het een succes was. Stevig, ruig en bekend, kortom: het staat (met een hoofdletter).

Joëlle Koorneef

De Staat

De Staat

De Staat

The Upsessions

The Upsessions

The Upsessions

The Upsessions

Linde Schöne

Met het optreden van de Nijmeegse formatie De Staat net achter de rug, is op het Sena Performers Stage de beurt aan Linde Schöne, eveneens afkomstig uit Nijmegen. Schöne maakt r&b met een vleugje disco en schrijft Nederlandstalige teksten. Vanavond wordt ze begeleidt door gitarist/producer Boekoe, tevens ook haar huidige vriend. Schöne opent met ‘Sorry Maar’, akoestisch met alleen gitaar door Boekoe op een leeg podium, na een kleine minuut komt ze uit de coulisse. Langzaam maar zeker bouwt het nummer op en komt de beat erin. Hiermee grijpt ze het jongere publiek, maar ook de oudere doelgroep die is komen kijken. Tussendoor vindt er een intermezzo plaats met alleen akoestisch gitaar en zonder beat, waarin het meest gestreamde nummer op Spotify ‘Ik Loop’ wordt gespeeld. Linde Schöne is niet van het ingetogen, maar spreekt het publiek aan op haar manier. Zwoel, teder, rauw. Zo valt ook het korte optreden van een halfuur en idem show samen te vatten. Dat ze de nieuwe Beyoncé wilt worden is een mooi streven en maakt het met haar sound dit muziekgenre weer ‘hot’. En het Zeeuwse publiek? Dat weet inmiddels wel dat deze dame nog flink wat te bieden heeft op muzikaal gebied.

Joris van Moort

Lucas Hamming

Als een jeugdige geestverschijning van Michiel de Ruijter betreedt Lucas Hamming en zijn vijfkoppige band het hoofdpodium van Bevrijdingsfestival Zeeland. Vol enthousiasme brengt de artiest zijn aanstekelijke rock met een vleugje nostalgie ten gehore. Het klinkt strak, zelfverzekerd en gedreven. Strak in het pak, een waarschijnlijk zorgvuldig uitgedacht hipsteruniform, speelt Lucas Hamming zowel hits, zoals ‘Never Let You Down’ en ‘Mojo Mischief”, als nieuwe singles, waaronder ‘Method To My Madness’. Tijdens de hits komt het, overwegend jonge publiek tot leven en zingt volmondig mee met de songteksten. Maar tussendoor komt het iets moeilijker op gang. Desalniettemin spoort Lucas Hamming het publiek veelvuldig aan, en geeft hij tekst en uitleg zowaar nodig. “Het volgende nummer gaat over vrouwen,” prevelt de aspirant vrouwenverslinder terwijl hij suggestieve heupbewegingen met zijn gitaar tentoonstelt. De jonge singer-songwriter gooit zijn wilde manen los en de jonge dames voor het podium vallen spontaan in katzwijm. Maar de hamvraag blijft: weet Lucas Hamming zijn gehele publiek te entertainen? De band speelt met veel enthousiasme en kennis van zaken, waardoor het geluid erg aanstekelijk is, maar probeert net iets te hard om rock ’n roll te zijn.

Eden van de Moere

SBMG

SBMG staat voor Sawtu Boys Money Gang, een hiphop-act uit de Amsterdamse Bijlmer. Dat de populariteit van de rappers zich niet tot de hoofdstad beperkt, blijkt wel als het terrein bij de Sena-stage langzaam begint vol te lopen een klein half uur voor het optreden. Uiteindelijk zijn rappers Chyvon Pala a.k.a. Chivv en Henk Mando a.k.a. Henkie T  dè act -afgezien van De Staat- die de meeste mensen voor het podium weet te bereiken. Rijen dik wordt er hard meegezongen door het jonge publiek. Het trio beukt dan ook in een korte tijd al hun YouTube-hits er door. Het tempo ligt hoog en voor een ‘Snap’ en ‘Insta’ wordt er nog eens extra energie gegeven, het publiek volgt trouw.

SBMG is toch wel het hoogtepunt van het Bevrijdingsfestival Zeeland te noemen. Ze waren al razend populair online; YouTube en Spotify streams lopen in de vele miljoenen luisterbeurten. Dit is nog geen garantie voor een goede liveact, maar de heren lijken ook hier in geslaagd. In Vlissingen zijn er in ieder geval genoeg harten gewonnen.

André Joosse

Meer 3voor12 Zeeland