Recordlabel 2.0 The Bakery kiest voor nieuwe aanpak
Focus komt te liggen op digitaal releasen
Zes jaar geleden begon The Bakery op een eigen, vernieuwende wijze een recordlabel 2.0 dat zich breed inzette. Vanaf nu zal het label zich toespitsen op het terrein waarin het zich voornamelijk thuis is gaan voelen.
Net als veel moderne platenlabels verzorgt The Bakery een totaalpakket aan ondersteuning voor artiesten, maar waar de meeste labels niet enkel steunen maar ook sturen stelde The Bakery de wensen van de artiest weer centraal. “Het grote verschil is dat wij werken met een collectief van ZZP’ers. We selecteren een pool van de juiste professionals die we zo goed mogelijk proberen te matchen met de artiesten”, legt oprichter Max Beekman uit. “Zo kunnen we op veel verschillende manieren iets betekenen voor een breed scala aan artiesten.”
"Je moet uiteindelijk wel blijven vernieuwen. Eerst deden we van alles, maar nu gaan we ons focussen op wat we echt leuk vinden” verklaart Beekman. Hierbij spitsen ze zich atoe op het digitaal releasen. “Je merkt heel snel dat bands eigenlijk geen idee hebben wat releasen nou echt inhoudt. Zonde, want veel bands hebben super goede ideeën, die zo volledig verloren kunnen gaan.” The Bakery kan met zijn uitgebreid netwerk en kennis van de scene veel betekenen op dit gebied. “FFOOSS hebben we bijvoorbeeld in een paar aardig grote spotify lijsten kunnen zetten.” Nu wordt het promowiel ook gespind voor onder andere VALENTINO.
Daarnaast blijft The Bakery ook nog steeds evenementen organiseren, maar: "We willen ons in plaats van op tien kleinere events nu focussen op één grote, dat is punkfestival HANGAR geworden” vertelt Beekman. Afgelopen zomer vond op een zinderende zaterdag de eerste editie van dit festival plaats, waarbij in samenwerking met skateboardbedrijf FALUS op skateterrein De Yard een heuse Tony Hawk Pro Skater 2 vibe werd gecreëerd. “Met de kennis en ervaring van het afgelopen jaar willen we dit festival nu nóg vetter gaan maken.”
In specifieke gevallen verzorgt The Bakery nog steeds management. “Hoewel de focuspunten nu duidelijker zijn vinden we het belangrijk om artiesten zo ver mogelijk op weg te kunnen helpen. Voor advies kan altijd nog aangeklopt worden.”