Nesstybeats maakt opnieuw veel geluid met Nesstybeats WAV’s Volume 2
“Volume 2 heeft een wat meer donkerdere sound, nog meer tracks en gastartiesten”
Dinsdag 22 mei vervolgt de Utrechtse producer Ness Ghabrial, ook bekend als Nesstybeats, zijn eerder uitgebrachte album Nessty WAV’s Volume 1 op met Volume 2. Het album laat het brede scala aan muzikaal talent horen van zowel Nesstybeats als de Utrechtse muziekscene. Volgens Nesstybeats is het album bedoeld als een goede weergave van wat er speelt in Utrecht. “De artiesten die ik heb zien optreden, releasen, relevant en/of interessant acht en down waren om samen tunes te maken heb ik uitgenodigd in mijn studio.”
Het album bestaat uit twintig tracks en varieert in genre. Volume 2 opent met een spoken word van Tom Strik, wat voor dit album uniek is, omdat de rest van het album dat verder niet heeft. Verder hoor je MILLS op een deep houseachtige beat, Formula C op een old-school beat en Sippy Cup en Rafaello op een trap beat, oftewel; je wordt langs de hele urban hoek van muziek getrokken. Wat Volume 2 van Volume 1 onderscheidt? “Volume 2 heeft een wat donkerdere sound, nog meer tracks en gastartiesten”, vertelt Ness.
Je hoort maar liefst tweeëntwintig artiesten terug op het album. De artiesten komen uit de provincie Utrecht, hebben vroeger in Utrecht gewoond of zijn op een andere manier verbonden met Utrecht. “Ik zie veel talented people om me heen en ik voel de drang om muziek te maken en uit te brengen. Ik wil toffe muziek maken en mensen een ervaring meegeven. Zonder belemmeringen creëren geeft me vrijheid en ik zie dat het een tof effect heeft op mensen die er naar luisteren. Dus waarom niet delen? Dat is helen.”
De achterliggende reden voor het maken van deze albums blijft hetzelfde. “Elke producer wil impact maken. Of dit nu qua cijfers is of op cultureel niveau maakt niet uit. Met de Nessty WAV’s Volumes probeer ik vooral artiesten met elkaar te laten samenwerken die elkaar misschien niet zo gauw zouden vinden. Of dit nu komt doordat ze elkaar benaderen omdat ze op ditzelfde project zitten of omdat ik de linkup ben geweest, maakt me niet uit. Ik wil graag een platform bieden en mensen hun talenten laten uiten.” Voor Ness is dit album ook een ode aan de platen van vroeger. “Vroeger luisterde ik altijd naar PUNA en Top Notch Extravaganza mixtapes, platen waarbij verschillende artiesten op één project stonden en dat vond ik keihard! Dat soort compilaties lieten verschillende kruisbestuivingen en samenwerkingen zien die je misschien niet gewend was. Dat doe ik nu eigenlijk ook, alleen ben ik nu zelf de projectbeheerder, producent en beslissende partij. Het duurt daarom wel allemaal iets langer, maar dan heb je ook wat.”