Figgie maakt van de nood een deugd
De huidige ruimte van TivoliVredenburg ten volste benut
Tekst en foto's: Paul van Dorsten
Na zo’n zeven maanden in de coronatijd is het goed om te merken dat er in de Utrechtse muziekscene weer van alles gaande is. Terwijl in de Ronda Colin Benders soundcheckt voor de muzikale en visuele performance Residency, is er in de majestueuze Grote Zaal van TivoliVredenburg een ander Utrechts project in volle gang: de opnames van de nieuwe EP van indieband Figgie. Omdat er minder acts op tour zijn stond de Grote Zaal een paar dagen leeg en kon Figgie daar mooi terecht.
Bij binnenkomst in de verder publiekloze Grote Zaal ontvouwt zich een opvallende scène. Midden op het grote orkestpodium staan en zitten de vier muzikanten van Figgie tussen een wirwar aan kabels recht tegenover elkaar. Terwijl iedere muzikant ogenschijnlijk zijn instrument beroert zijn de drums als enige hoorbaar.
Op de vraag waarom alleen de drums hoorbaar zijn is Roy van Rosendaal, de gitarist van Figgie, helder. Alle (elektrische) instrumenten worden eerst droog opgenomen, zonder akoestische versterking dus, waarna de reverb (de muzikale benaming van galm) later afzonderlijk per instrument wordt opgenomen en vervolgens aan de eindmix wordt toegevoegd. Voor het opnemen van deze reverb hangen zelfs twee extra microfoons in het dak van de Grote Zaal. De band heeft zijn speelstijl en het opnameproces aangepast aan de zaal. Pieter Vonk is verantwoordelijk voor het opnemen van de nummers. Het eindresultaat wordt - is de verwachting - een unieke combinatie van Figgie’s eigen sound besprenkeld met de orkestrale galm van de lege Grote Zaal. Daarbij helpt een extra dag aan opnames met klassieke blazers, zoals hoorn en trombone, die in die zaal helemaal tot hun recht komen.
Die galm, veroorzaakt door een leeg TivoliVredenburg, kun je ook beschouwen als symbool voor deze lockdown periode. In plaats van de nieuwe EP in het isolement van hun studio op te nemen, wilde de band deze leegte vastleggen, als extra laag over hun tracks. Dat de weg naar TivoliVredenburg zou lopen was niet wat de band van te voren waarschijnlijk heeft bedacht. In eerste instantie had drummer/gitarist Paul Scheenstra namelijk het wilde idee om de EP op te nemen in Småland, het kinderspeelparadijs van de IKEA dat nu ook leeg is en stilstaat.
Over de releasedatum konden de bandleden niet meer vertellen dan dat dit voor het verschijnen van het vaccin zal zijn.