Droog of nat, een kunstzinnig en humoristisch ingestelde danser of juist een festivalgroentje weet zich vandaag heel goed te verliezen in de verscheidenheid aan muziek. Een kabouterpolonaise en twee keer een set missen omdat je bij de verkeerde stage staat zonder het door te hebben horen erbij. En ook een chillzone met sofa’s waar klokken boven je hoofd dreigen, maar vooral: op ontdekkingstocht in het kunstzinnige bos waar de bomen hippe en provisorische house naast zeer technische techno laten resoneren. En alles wat buiten die lijntjes kleurt nog extra hard laat klinken. Met een grinnik.

Het is muisstil als je zaterdag rond rond 14.00 uur het terrein oploopt en er is nog vrijwel niemand te bekennen. Dat is gek, want de programmering is al vanaf 12.00 uur hartstikke aan. Als het rond 14.00 uur met bakken uit de lucht stort en er storm op komst lijkt, moet iedereen het lege zwembad in het midden van het terrein in. Rave-poolparty? Nee, juist geen geluid om het overzicht te houden. Maar achter de wolken schijnt de zon, en na zo’n 20 minuutjes kan iedereen het terrein weer op en is de zaterdag van Into the Woods klaar om te knallen.

De dag begint in het Beukenbos bij Basil Smash, helaas wel wat later dan gepland, met het duo van producer Genex (van die hippe zomertune 'Just Dance') en Alec Dienaar. Gebeukt wordt er hier zeker met hun vurige techno met house ingefuseerde set, die door een verrassend jong publiek gretig wordt ontvangen: het is hartstikke druk tijdens hun vroege tijdslot. Dansen tussen versierde beukenbomen met ijzeren kunstwerken laat de tijd voorbij vliegen. Tijd voor LAMMER, die opent met een harde remix van een oldschool, intens emotioneel house-nummer: 'I’m Lonely'. Na deze house en trance DJ mogen we hopen dat de stronken in het Beukenbos goed vastzitten, vanaf dan wordt de dansvloer namelijk gegrasmaaid. Voor wie wat zachter wil bouncen moet haast maken om Doppelgang nog te checken bij Into the Groove.

Daarnaartoe onderweg verdwalen we en landen bij de Bosspot, die vandaag wordt overgenomen en gecureerd door de Groningse Rozie. Lees: linkerbaan, vol gas, waar met finesse ouwe 90’s en recente 2025 hardhouse, trance en oneindige energie aan elkaar gevlochten worden. “Pump, pump up the power” knalt eruit, oftewel P Power verklapt al met wie Rozie met een giga glimlach haar b2b-partner omhelst rond een uurtje of vier. We beginnen overigens meteen in de vijfde versnelling als ze haar eerste b2b doet met DJ maar vooral ook producer Stef Davidse.

Door de jaren heen is de Bosspot dé stage met de meest populaire DJ’s voor het wat jongere publiek. Een plek die tegen het einde van de avond vaak niét meer te genieten is qua drukte. Waar de massa de bosput beklimt om in het gezicht van de DJ te kunnen kijken vanaf grote hoogte, zijn het de slimmeriken die even omlopen en lekker achter de booth gaan staan of hun heil elders zoeken en dat lukte goed kijkend naar de zeer gevarieerd geprogrameerde stages.

Dromen zijn geen bedrog bij Doppelgang

Hé, staat hier nou een spiegelbeeld van hele zwoele house met nog meer sexy grooves uit de speakers te blaffen vanuit een boshutje? We hebben het natuurlijk over Doppelgang, die de Into the Groove-stage onder handen neemt. Rond half zes staat een knusse danscrowd dicht op elkaar waarbij er maar één ding belangrijk is: keilekker dansen. Voor golden oldie housetunes als 'Turn Up the Bass' van Tyree Cooper, maar ook voor hippe deephouse van Folamour is er plek: zolang de handjes maar rondjes blijven slalommen. Bellenblaas die door het licht flikkert: dromen zijn hier zeker geen bedrog.

“Hmm, dit klinkt niet heel melodisch techy”, komt er voorbij van een danser die duidelijk op ramkoers is, maar zich vooral heeft vergist in de locatie van de stage. Hij was op zoek naar de Takkenstage om Share te checken. Maar ja, die vage plattegrond van Into the Woods schreeuwt om verdwalen. Die daagt bezoekers niet alleen uit om te verdwalen, maar ook om ongevraagd nieuwe dingen te ontdekken als ze op de verkeerde plek blijven. Na wat nummertjes is hij verkocht: Doppelgang wordt in één ruk uitgespeeld.

Om 17.00 uur draait powervrouw-DJ-groep Girls Don’t Sync in de Bosspot. Met de crowd synchroniseren ze echter wel hoor: de ene na de andere oldschool powerhouseplaat ('Pouring Love' van Club Caviar) pompt dwars over een singalong. Tududtu! Tudutututudu! Dat kan er maar één zijn: 'What’s A Girl To Do' (Fatima Yamaha's wereldwijde banger). Vier femmes, linkerbaan, vol gas en waar female energy op de dansvloer hier noodzakelijk is. En de boys op de verhogingen springen net zo hard mee in de volle stage.

Tiktok tunes komen dus ergens vandaan?!

“Make some noise, from the front to the back!”, knalt Jamback vanuit een traditioneel Indiase verhuiswagen, omgebouwd tot DJ-booth. De tune die overal op TikTok ronddwarrelt brengt hier verdomd lekkere vibes bij het jonge publiek teweeg. Wat een stronk van een Knoest, die nieuwe knusse bosstage waar vlaggetjes de dansvloer overbruggen waar ooit de Champagneria zat. De Knoest is niet alleen het litteken van een afgestorven tak, maar óók de nieuwe stage dit jaar op Into the Woods. Op een metronomisch steady BPM worden housebangers door PIV-kid DJ en producer Jamback vervlochten tot een twee uur durende rit met knietjes zakken. “Everybody dance now!”, dansbare 4/4-kicks maken dit setje verslavend lekker om op te dansen.

Blaffende honden door de bas en B.O.B. Ltd na jaren terug?

De Tanker (een nieuwe beukloods op poten, die vorig jaar is geïntroduceerd) wordt overgenomen door Daycare, van de verleidelijke dagfeestjes in Amsterdamse club Bret. Curator Mahabe is vanaf 19.30 uur aan de beurt op hun eigen mini-feestje/rave party. Geen ramen, mensen zijn keihard op de muziek aan het focussen (en op die ene ventilator in de hoek, want wat is het hier heet!). De oververhitte dansende wastrommel buldert tijdens ’K’s Theme’: “I’m the discotheque, I’m the discotheque, I’m the discotheque”, en happened naar adem belanden we buiten weer bij het openluchtbad.

Na een extra rondje verdwalen lopen we terug via de Koperen Hond, een stage die draait om grapjes en ‘iets’ met honden. Zomaar binnenwandelen, synthesizergeblaf over een beat terwijl er iemand MC’t, zou hier zomaar kunnen gebeuren. Om deze ervaring een plek te geven lopen we naar de Amersfoortse classic, de La Chouffe bar waar je na het opdrinken van je biertje een rood mutsje kan halen. Je weet de diehards van het festival dus zo te spotten in de loop van de dag.

Hé, is dat nou B.O.B. Ltd (die houseproducer uit de ‘00’s die menig hardhouse-DJ vandaag de dag in z’n USB knalt) die om kwart over tien in de Bosspot staat te draaien? Even denken hoor, want hij heeft al járen geen podium betreden. Maar het is hem toch echt, en hij neemt een kwartiertje de booth over zodat Rozie even op adem kan komen voor de laatste twee uur van haar Bosspot-takeover. Was er overigens ergens een dresscode Sensation White die enkelen gemist hebben? Een zee aan witte t-shirts staat op de verhogingen tegenover hem.

Laundrette sluit samen met een clubje houseners de Into the Groove heel sexy af

Het is bijna de laatste kans om te verdwalen dus een rondje doen langs een intiem clubje housenerds waar sexy gedanst wordt op die verslavende percussieve house, vleugje acid en hypnotiserende techno? Ja, bij Laundrette in de Into the Groove is het AAN! Deze kleine stage, omringd door bossen, leent zich voor de mensen die willen opgaan in de professionele dansmassa én voor de waaghalzen die een van de podia op durven klimmen en hun moves showen. “This is for the queers”, schalt er uit een percussieve prog-house-pur-sang-plaat. Ze mogen ook best even een applausje: deze drie Berlijnse dj’s, wier vlucht werd gecanceld en die met een rotvaart de autobahn moesten afsjezen om ook Elimelech en Partok er op tijd te hebben. Maar we moeten ook weer niet té in het moment raken hè, er lijkt wel een kabouter naast de stage te wandelen. Even afgeleid, meteen weer in de muziek gezogen: met synchronie tot op de seconde, koppen naar de dj, glimlachjes en vuisten. Die geile housetrommel is wel oververhit na deze drie uur durende interne én externe twerksessie die tot op de stronken verhogingen uitgedanst wordt.

Jeetje, wat een camera- en videomensen opeens als we rond 23.45 uur bij de stage van Rozie belanden. En zien we daar nou een saxofoon? Zodra 'Bakerstreet' - wederom van B.O.B. Ltd, die overigens al met z’n telefoon achter de DJ paraat staat - opdoemt, weet men genoeg. Met een giga teug blaast Jacoba de Boer, Rozie’s nichtje, het nummer een luchtstroom in die tot in de top van het theater de boel omverblaast. Een drie minuten durend nummer waarbij Rozie niet alleen haar curatie, maar ook twee dagen met keiharde energie en volledige muzikale verbazing, afsluit.

Gezien: Into the Woods dag 2, zaterdag 20 september 2025 @ Bosspot Openluchttheater, Amersfoort