Optredens van NONCHELANGE zijn meer dan slechts een concert, net zoals de zanger zelf ook meer is dan alleen een muzikant. Vanavond dus geen gewone supportband in het voorprogramma. Nee, deze show begint met een heus college (inclusief Powerpoint!) van MediaMart over de geschiedenis van rock en het wereldje van Maarten Hutman oftewel NONCHELANGE. Dat wereldje hebben velen ondertussen wel leren kennen, want Hutman is naast muzikant ook een ware content creator. Over die nevenactiviteiten moeten we het toch even hebben: want wat is het idee achter de ruim 1,5 miljoen likes op TikTok? Is het pure (doch slimme) commerciële zelfpromotie of is het een artistieke uitlaatklep die bijdraagt aan het komische imago van deze nonchalante artiest? Zelf gaf hij al aan dat hij openstaat om zijn ziel te verkopen aan de commerciële duivel. Of moeten we ook dat met een korreltje zout nemen? Duidelijk is in ieder geval dat NONCHELANGE met zijn video’s een niche heeft gevonden die voor hem werkt.
Op vrijdag 30 mei liet NONCHELANGE in TivoliVredenburg nummers horen van zijn later te verschijnen tweede album, HOOFD. Volgens de artiest zelf wordt het het meest mannelijke album ooit. Het resultaat is een nieuwe rocksound met de herkenbare dosis zelfspot en ironie.
De vele danspasjes voor de camera hebben wel voor wat vertraging gezorgd wat betreft het maken van het nieuwe album. Twee jaar na debuutalbum Muziek voor de Luisteraar is het eindelijk dus zover: NONCHELANGE geeft ons liedjes van HOOFD, het tweede album waar hij naartoe werkt. Bij NONCHALANGE aan grootspraak geen gebrek. Hij claimt “het meest mannelijke album ooit” gemaakt te hebben. Een gewaagde uitspraak in tijden van Andrew Tate. Gelukkig is de masculinity van NONCHELANGE een stuk minder toxic dan die van zijn mede-TikTok-ster. Wat is die mannelijkheid dan in de ogen van NONCHELANGE? Dat blijkt een mix van testosteron, energie en zelfvertrouwen, maar ook van kwetsbaarheid en onzekerheid.
Dankzij Muziek voor de Luisteraar weten we al dat achter de opgewekte deuntjes vaak een diepere laag schuilgaat . Waar het eerste album vol stond met korte gevatte taalspelingen, is dat bij de liedjes voor HOOFD niet anders. Toch verschillen de liedjes wel degelijk van het voorgaande album. Hutman gooit het over een andere boeg en is een metamorfose ondergaan van bijdehante indiepopper tot eigenwijze rocker. Tijdens de met droge humor doordrenkte Powerpoint-presentatie van MediaMart wordt al even piekfijn uitgelegd hoe rock is uitgevonden door drie besnorde mannen genaamd Ruben, Eric en Maarten. Geflankeerd door een moderne Lenny Kravitz op de bas is die transformatie tot rockartiest op het podium snel gewend.
(tekst gaat verder onder de foto)
Het duurt niet lang voordat ook het publiek dat helemaal heeft omarmd. Voor de bekendmaking van de albumnaam krijgt de luisteraar de hits ‘Dingen die je horen’ wil en ‘Tijdlozen’ voorgeschoteld. Zodra de titel van het aankomende album op het scherm wordt geprojecteerd ontstaat de eerste moshpit. Bij het volgende nummer ‘Oeh Yeah‘ - dat een vleugje AC/DC in zich heeft - springt Hutman het publiek in en even later tijdens het vakantienummer ‘Souvenir’ staat het publiek zelf op het podium te hossen. De nieuwe energie wordt met open armen ontvangen.
(tekst gaat verder onder de foto's)
Wie denkt dat er door deze omslag geen ruimte is voor meer gevoel heeft het mis. Tijdens ‘Het leek zo een goed idee’ is er tijd voor een “zielig moment” en is de kort daarvoor kolkende massa even muisstil. Bij ‘Red jezelf / Wantrouwen' keert de sfeer van oudere nummers terug met dank aan de rustigere opbouw en de dubbelzinnige lyrics. Met het al uitgekomen ‘Doe Het Voor Het Geld’ gaat de rem er weer volledig vanaf, wordt de bassknop helemaal opengedraaid en de beats aardig opgevoerd. Het publiek springt en zingt enthousiast mee. Tussen het feestgedruis door blijkt de oude jingle - NONCHALANGE olé! - nog lang niet vergeten en ook een ouderwetse ode aan de thuisstad - UUU - mag natuurlijk niet ontbreken. HOOFD heeft een geslaagde pre-presentatie gehad en brengt de luisteraars een nieuwe, mannelijke sound met de herkenbare dosis zelfspot en ironie.
NONCHELANGE bewijst deze avond maar weer eens dat hij een man is van onpeilbare uitersten. Het meest mannelijke album ooit met een gevoelige solo? Commercieel zelfverraad maar toch eigen blijven? Een rockstar met een Gucci-pet op? Op de planeet van NONCHELANGE kan het allemaal tegelijkertijd.
Gezien: NONCHELANGE, vrijdag 30 mei 2025 @ TivoliVredenburg, Utrecht