In een intiem zaaltje bovenin TivoliVredenburg bracht Lilian Hak vrijdag haar nieuwe album voor het eerst ten gehore. Haar recent uitgebrachte plaat Reset is het eerste album in twaalf jaar en dat viert Hak in haar thuisstad.

De carrière van de Utrechtse begint zo’n twintig jaar geleden met Silence Feels Safe (2004) en Love’s Victory March (2006), albums met elektronische pop. Ze maakt een flinke switch door met Old Powder New Guns (2010) en Lust Guns & Dust (2013) meer een filmisch geluid te laten horen, ook terug te zien aan beide albumtitels die overduidelijk verwijzen naar het wilde westen. Hak geeft op de avond aan gedurende deze periode geïnspireerd te zijn door spaghettiwesternmuziek uit films van de jaren veertig, vijftig en zestig. Op Reset zijn de filmische invloeden uit haar twee voorafgaande albums nog geregeld terug te horen, maar het album springt tegelijkertijd ook over naar jazz en soul, wat een interessante mix van genres oplevert.

Dat ze de eerste show voor haar nieuwe plaat in Utrecht houdt, is toepasselijk en voor haar ook speciaal. Ze begint haar optreden dan ook met een ode aan de stad met ‘City is My Home’, een nummer dat ze samen met Moss-frontman Marien Dorleijn produceerde. Vervolgens valt de show een beetje in het water door technische mankementen (het keyboard blijkt niet goed te functioneren), waardoor Hak de aanwezigen de tijd geeft om even bij te praten en een drankje te halen. Tijdens de pauze blijft de band warm door middel van een melodie die wellicht onbedoeld doet denken aan een muziekje als je telefonisch in de wacht staat. Het keyboardprobleem is geen prettig begin, maar Hak speelt er na een klein halfuur slim op in door aan te geven dat dit niet de ‘reset’ was die ze met haar albumtitel voor ogen had.

(tekst gaat verder onder de foto)

Hak hervat haar show met nummers van haar vorige twee albums. De spaghettiwestern komt live het meest tot leven tijdens ‘You Kept Me Waiting’ van Lust Guns & Dust, een nummer waarbij de opening geschikt is voor een ouderwetse shootoutscene, maar waarbij ze op het eind het publiek ook zachtjes mee laat harmoniseren.

De inspiratie voor Reset haalde Hak vooral uit persoonlijke ervaringen die haar de afgelopen jaren hebben gevormd, waaronder de geboorte van haar zoon, alsook het einde van een relatie en het overlijden van haar moeder, voor wie ze ‘Mother’ schreef. De albumtitel refereert dan ook naar de resetmomenten die ze de afgelopen jaren op persoonlijk vlak heeft gekend. Op mondiaal niveau staat het voor de rust en kalmte die in de huidige situatie goed van pas kunnen komen.

(tekst gaat verder onder de foto)

Voor haar vanavond ook aanwezige zoon zingt ze het vrolijke ‘Sunny Day’, dat een aantal jaar geleden uitkwam. Verder springt richting het einde van de avond de recente albumsingle ‘I Will Ever Be Your Head’ eruit, oorspronkelijk een citaat uit het toneelstuk The Merchant of Venice van William Shakespeare. Het staat voor Hak symbool voor de keuze om het heft in eigen handen nemen en te laten zien dat je zelf de leiding over je leven hebt.

Gezien: Lilian Hak, vrijdag 28 maart 2025 @ TivoliVredenburg