Laura Sjin geeft een ijzersterk visitekaartje af in EKKO in Utrecht. Het optreden, dat in het teken staat van haar EP zullen we zo zijn?, is een mooie mix tussen dansen en je laten meenemen door kwetsbare teksten. Vooral liefhebbers van The Japanese House zullen gecharmeerd zijn van haar dromerige sound en melancholische teksten.

Laura Sjin, artiestennaam van Laura Schouten, is een 27-jarige singer-songwriter uit Utrecht. De afgestudeerde Herman Brood Academie-studente is sinds 2016 bezig met muziek maken. In 2018 won ze de publieksprijs van de Grote Prijs van Nederland en speelde ze door het hele land in het kader van de Popronde. In de tussentijd heeft ze verschillende EP’s en singles uitgebracht en werkt ze keihard voor een plekje binnen het Nederlandse muzieklandschap. Vooral liefhebbers van The Japanese House zullen gecharmeerd zijn van haar dromerige sound en melancholische teksten. 

Het optreden in EKKO, dat in het teken staat van de EP zullen we zo zijn?, is speltechnisch erg sterk. Laura Sjin heeft het vermogen om ijzersterke en catchy nummers te schrijven en kaart in haar teksten tegelijkertijd  intieme en kwetsbare thema's aan waar iedereen zich doorgaans goed in kan vinden. Zo nu en dan is het optreden qua stage presence ietwat statisch, vooral tijdens wat meer dansbare nummers zoals ‘Naar Jou Toe’. Bij zulke nummers zou ze het publiek wat meer kunnen bespelen.

Het mooie aan de liedjes van Laura is dat die vaak een vernuftige dubbele lading hebben en daardoor kunnen meebewegen met verschillende emoties, afhankelijk van de emotie die op dat moment bij de luisteraar de boventoon voert. Veel van haar muziek geeft een melancholisch gevoel en is zowel vrolijk en dansbaar als ontroerend tegelijkertijd.

inhoud niet beschikbaar

We kunnen de inhoud van deze embed niet tonen, omdat deze strijdig is met de door jou gekozen cookiesettings.

cookiesettings aanpassen

Opvallend aan haar optreden is dat vaak na een applaus het publiek direct aandachtig en in stilte afwacht wat er dan komen gaat. Het publiek lijkt volledig in de ban te zijn van wat er gebeurt op het podium. Er zijn maar weinig momenten waarop er gekletst wordt tijdens het optreden. Dat creëert een nog intiemer gevoel en zo krijg je als luisteraar het idee dat je min of meer alleen in de zaal bent met de artiest. 

Laura Sjin begint zich te ontpoppen tot het Eredivisieniveau in het Nederlandse muzieklandschap. Hoewel het platenlabel Dirty Hit (onder anderen The 1975 en The Japanese House) niet snel op zoek zal zijn naar een Nederlandstalige artiest, zou Laura Sjin er zeker goed bij passen. 

Gezien: Laura Sjin, donderdag 20 maart @ EKKO.