Wat afgelopen tijd opviel in de nieuwe concertzaal van de dB’s aan de Vlampijpstraat, was de geur van vers hout. Er hing de geur van de bouwmarkt, de geur van een nieuw begin. Niet dat de zaal net is geopend: sinds juli 2024 is de studio- en concertlocatie op haar nieuwe locatie open. Vaak betekent zo’n feitelijke opmerking dat de verhuizing ook compleet achter de rug is en daarmee het avontuur rond is. De glazen zijn uitgepakt, de bar is klaar en de locatie geclaimd door de nieuwe eigenaren. Maar zoals dB’s vaker laat merken, hoeft het leven niet zo te zijn en hoeft het ook niet zo te lopen. Om de verhuizing te vieren, was er iets groots nodig. Na het succes van het Fundraiser Festival dat dB’s vorig jaar organiseerde, is de parkeerplaats daarom opnieuw omgetoverd tot een klein festivalterrein compleet met een buitenbar, een setje dixies, en natuurlijk een friterie.
In 2021 werd bekend dat dB’s niet in het CAB-gebouw in de Cartesiusdriehoek kon blijven. Er volgde een verhuizing die gepaard ging met veel onzekerheid. Tegelijk liet de verhuizing zien hoe groot de betrokkenheid en liefde van de trouwe bezoekers is voor de muzikale broedplaats. Afgelopen weekend was het dan ook tijd om de nieuwe locatie officieel te openen en gingen, zoals dat bij dB’s hoort, alle remmen los tijdens het openingsfestival.
dB's harde kern
Sinds 1994 is de muzikale broedplaats een begrip in Utrecht als vrijplaats voor beginnende en geoefende muzikanten. Het onafhankelijke, eigen karakter van het muziekcomplex is met, en mede door, haar bezoekers meeverhuisd naar de nieuwe locatie. Het is deze eigenheid van de dB’s die dit weekend ook op elk niveau zichtbaar is. Een bonte verzameling stijlen en leeftijden heeft zich dit weekend verzameld om een evenzo bonte programmering mee te maken. Het hele weekend is er een gezellige mix van oude bekenden en nieuwe bekenden, ‘dB’s-veteranen’ en buurtbewoners die ‘hoorden dat er iets te vieren was in de wijk’. De buitenstaander zou door deze verscheidenheid misschien niet (direct) een eenheid kunnen observeren, als aanwezige bezoeker voel je je erg welkom.
(De tekst gaat verder onder de foto's)
Kikkerspuug
Jesco
Les Robots
The Morning Glory
Diversiteit in muziek en performance
De line-up van het programma weerspiegelt die diversiteit. Voor de tweedaagse bezoeker is het af en toe wennen hoe de oren van hot naar her wordt getrokken; het ene moment sta je te luisteren naar Kikkerspuug, Utrechtse punkers van het eerste uur, die je vertellen dat ‘alles kapot moet’ (onder meer Tata, Shell en andere grootvervuilers), het volgende moment dans je de roest uit je heupen bij Les Robots. De programmering geeft je zo een mooi overzicht van het soort acts die normaliter repeteren en optreden bij de dB’s. Het geeft de nieuwe locatie ook gelijk de charme die dB’s uniek maakt: de geschiedenis van de oude locatie is meegegaan en wordt dit weekend zorgvuldig gemengd met het nieuwe; de nieuwe locatie wordt gezegend. Zo zorgt de programmering dit weekend ervoor dat de nieuwsgierige bezoeker zich weer kan verbreden met enerzijds concerten van zelfverklaarde ‘dB’s-veteranen’ Morning Glory, anderzijds de nieuwe Utrechtse generatie met country-/folkrockband Jesco.
(De tekst gaat verder onder de foto's)
Etta Harbar's Noise Cart
Harry Merry
Mannequin Death Squad
StropStrikkers
De programmering is dit weekend op zijn minst eclectisch te noemen en soms zijn de acts zelfs complete tegenpolen van elkaar. Zoals de warme dansbare klanken van Parra.dice die worden opgevolgd door de noise-act Noise cart intervention, wiens motto ‘MORE NOISE’ door de artiest uiterst serieus wordt opgevolgd. De Utrechtse hiphopformatie Stropstrikkers die zondags ‘hun buiken vullen met een broodje Mario’, worden gevolgd door de act van cult singer-songwriter Harry Merry; de rustige, vriendelijke Spinvis wordt gevolgd door het duo Mannequin Death Squad, die een show geven alsof ze met vier zijn. Het is daarmee een festival zoals je wilt van een alternatieve muzikale broedplaats: steeds iets compleet anders.
Uiteindelijk zijn er twee duidelijke hoofdacts dit weekend. Op de zaterdagavond schittert het immer-en-altijd kritische Hang Youth voor een vol festivalterrein. Zoals we de band kennen, is de kritiek op het kapitalisme groot. Dit valt in goede aarde bij het publiek van dB’s, die ook niets hebben met private equity zoals KKR, de belastingsdienst of de Nederlandse betrokkenheid bij de genocide in Gaza: ‘De genocide wordt door de Zuidas gefinancierd, dus ik heb 1 idee ‘Leg de Zuidas in de as!’ Het publiek heeft aan een half woord genoeg en is al aan het moshen voor de track goed en wel is ingezet.
Op de zondag lukt de andere populaire hoofdact van het festival, Spinvis, om een publiek in de stromende regen te laten wegdromen. Het is een fijne show waar Erik de Jong (Spinvis) weinig bij praat aangezien ‘dat allemaal van de tijd gaat. Ik speel liever muziek voor jullie’. Het publiek, gehuld in regenponcho’s en beschut met paraplu’s, genieten zichtbaar van een mooi overzicht van zijn oeuvre.
(De tekst gaat verder onder de foto's)
Spinvis
Hang Youth
Daniel Romano's Outfit
Dj Dab
En net als bij elk festival wordt het rustig aan het eind van het openingsfestival en langzaam begint het dB’s terrein leeg te lopen op de zondagavond. Helaas ontbreekt daardoor de energie bij de afsluiter van de zondag: Daniel Romano’s Outfit. De laatste headliner van de dag speelt een doorlopende set waarna ze abrupt van het podium verdwijnen. Binnen gaat het festival nog even door met DJ DAB. Vraag is of in de concertzaal, ondanks de vocht van de regen, het zweet van het dansen en moshen, plús alle liters bier die zijn genuttigd, die geur van nieuw hout nog lang zal blijven hangen.
Gezien: dB's openingsfestival, zaterdag 19 en zondag 20 juli 2025 @ dB’s, Utrecht