Muziek als uitlaatklep
In zijn tijd als straatmuzikant heeft Green veel van de Utrechtse straten gezien. Hierover heeft hij het nummer ‘De Nacht’ geschreven, dat een inkijkje geeft hoe het er destijds aan toeging in Utrecht. Het liedje gaat niet over hemzelf, maar over zijn observaties van de mensen om hem heen. In zijn tijd als straatmuzikant heeft Green zich vaak onbegrepen gevoeld. Muziek maken was zijn uitlaatklep, dit werd hem echter afgeraden door zijn omgeving, in het bijzonder zijn vader. De studie Nederlands was dan ook met name om zijn vader niet te hoeven teleurstellen.
Aan zijn verleden heeft de muzikant minderwaardigheidsgevoelens overgehouden. Dit kwam doordat mensen vaak tegen hem hebben gezegd dat hij niks kon. Ook heeft hij last van ADHD, waardoor hij meer moeite heeft dan anderen om zich te handhaven in de maatschappij. Dezelfde maatschappij waar hij zich, naar eigen zeggen, van afkeerde door straatmuzikant te worden. “Ik ben 75% non-conformisme, de andere 25% is het verlangen naar vastigheid.”
Plezier als brandstof
Tot de dag van vandaag is Green uitvoerend muzikant en producer. Toch heeft hij een periode van zijn leven toch een burgerlijk bestaan geleid. Na het krijgen van kinderen ontstond namelijk de behoefde aan meer vastigheid. Hij begon te werken in jeugdorganisaties, wat hij ruim tien jaar lang heeft volgehouden. Het werk wat hij hier deed gaf hem niet dezelfde voldoening als het maken van muziek. Volgens hem is er niks mooiers dan met muziek je geld gaan verdienen. “Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk en ik kan je vertellen dat is ontzettend veel waard.”
Plezier is vaak de brandstof voor productiviteit, met als gevolg dat er een nieuw Kaspar Baum-album is verschenen: Groenland. Green gebruikt drie woorden om het nieuwe album te beschrijven: recalcitrant, post-punk en romantisch. Het album bevat acht strak gecomponeerde liedjes. De romantische teksten van worden omlijst met catchy gitaarriffs, bombastische drums en baslijnen die staan als een huis. De nieuwe plaat wordt voor het eerst live gespeeld op Greenfest. De bezoekers van dit jubileumfestival krijgen een avond vol hoogstaande postpunk van Kaspar Baum en Greens coverprojecten van Joy Division en The Sound.