Op zaterdag 9 september was de vijfde editie van HE:LEEN, het jaarlijkse festival op Rotsoord. Het festival heeft een diverse programmering met cultuur, kunst, een kinderprogramma en uiteraard muziekprogrammering, met ruimte voor zowel opkomend talent als acts die al langer aan de weg timmeren. Wij maakten een selectie uit het programma.

Op het zonovergoten terrein tikt het kwik maar liefst 29 graden aan en dat is meteen te merken op het podium van café de Helling, waar het door de Kunstbende geprogrammeerde The Belastingdienst het startschot geeft. De band staat collectief in korte broek op het podium, een trend die zich de rest van de dag voortzet.

In de Moxy, een hotel op het terrein van Rotsoord, vinden live-sessies plaats van SOFAR. Waar eerder op de middag Lance Priester al heeft gespeeld, is het nu de beurt aan Maks. Een grote groep mensen zit op het tapijt van de aankomsthal aandachtig te luisteren naar de singer-songwriter die een mooie set ten gehore brengt. Ondertussen manoevreren toeristen zich voorzichtig met hun rolkoffer voorbij het publiek naar de balie van het hotel.

Lance Priester & Coeur in The Drain

Dan is het tijd voor de eerste act in The Drain, een loods die naast restaurant LE:EN te vinden is en waar later een deel van het avondprogramma plaatsvindt. Guy Corneille staat vandaag op het podium met Paul Scheenstra (Figgie) als drummer en Robin Bremer (Le Motat) als bassist. The Drain is nog relatief leeg bij de eerste klanken, maar daar heeft het trio lak aan; Guy roept dat hij er zin in heeft en dat is ook te merken. De catchy garagerock wordt met een aanstekelijke energie gebracht en het is moeilijk geen grote glimlach op je gezicht te krijgen. De bassdrum wordt op zijn plek gehouden met bakstenen, wat geen overbodige luxe is gezien het vuur in het spel van de drummer.

Guy Corneille

(...) Centraal

Ondertussen begint (...) Centraal in het café van De Helling. De band is geselecteerd uit de inzendingen van de Open Call, waar acts uit de regio Utrecht zich voor konden inschrijven. De bandleden hebben hun mooiste sportoutfits aangetrokken en doen voor de deur van De Helling nog even wat rek- en strekoefeningen in de hitte. Ze brengen met veel drive rauwe Nederlandstalige songs met onverwachte wendingen en uitspattingen (zo wordt de tekst van een refrein vervangen door vrolijk gemiauw). Ook vinden er binnen de band veel instrumentwissels plaats. Het geheel zorgt voor veel dynamiek en ze krijgen het publiek met gemak in beweging. 

Terwijl Terence Goodman met zijn soulvolle popmuziek van start gaat in The Drain, laat de band Color Bones zijn gelikte indierock songs horen in een vol café van De Helling.

In de zaal van De Helling zet Cloud Café een overtuigende set neer. Het viertal mengt folk met grunge en verpakt dat met veel emotie. Het gaat van kleine ingetogen songs naadloos over op steviger werk. Bassist Tom Radsma beweegt met veel bravoure over het podium en laat zijn unieke sound door de zaal donderen. De betoverende vocals van Tara Wilts zijn overtuigend en bewogen. Ze kondigt hun vorige week nieuw uitgebrachte single ‘Honey’ aan. Dat smaakt naar meer.

Josephine Odhil laat met psychedelische dreampop het publiek genieten in een volgestroomde The Drain. Josephine en haar band zetten een strakke set neer met een hypnotiserende uitwerking die je in hogere sferen brengt. De band geniet ook zichtbaar en zoekt contact met het enthousiaste publiek. Toetsenist Jelle van Eck springt vrolijk rond en beleeft enkele angstige momenten als zijn synthesizers bijna dreigen om te vallen door het op en neer verende podium.

Josephine Odhil

De leden van post-punk band Marathon bewegen bezeten over het podium en laten er geen gras over groeien. Frontman Kay Koopmans deelt met het publiek dat ze eigenlijk nog gesloopt waren van hun show eerder op de dag bij festival Misty Fields, maar dat de energie die ze krijgen van de aanwezigen in de zaal ze veel goed doet. En dat is te merken, want van vermoeidheid lijkt op het oog geen sprake. De band, die recentelijk hun gelijknamige debuut-EP heeft uitgebracht, start explosief en weet dit tot de laatste seconde vol te houden.

Marathon

Coloray

De elektronische muziek van Baby’s Berserk past goed bij de setting van de loods van The Drain. Je waant je even op een hippe plek in Brooklyn, New York. Het enthousiasme van frontvrouw Lieselot Elzinga laat het publiek op en neer deinen. Coloray trekt veel publiek in De Helling. De grensverleggende elektronische muziek van Raynor de Groot doet het goed in de zaal en het feest is snel gaande. Het slot van de avond is aan Kiss All Hipsters, dat tot laat een dj-set met indiemuziek verzorgt voor de nachtdieren. 

Gezien: diverse acts op HE:LEEN festival, 9 september 2023 @ Rotsoord, Utrecht