De avond opent met de Utrechtse postpunk-band Combo Qazam. Een groep die veel math-rock invloeden verwerkt in hun muziek. Math-rock wordt (net zoals prog-rock) gekenmerkt door afwijkende maatsoorten, polyritmes en complexe melodielijnen. Dit zorgt ervoor dat de band een opmerkelijk contrast schetst met de andere sets van de avond, die qua intensiteit en tempo het adagium “more is more” zouden kunnen hanteren. Combo Qazam is daarom ook qua energie de perfecte keuze voor de openingsset. De groep bouwt haar nummers op met galmende riffs en scherpe herhalingen die je oren al snel aan de stijl laten wennen. Een interessante keuze aan intensiteitsafwisselingen vindt plaats, om op de climax alles samen te brengen tot een high waarvan je toch zin krijgt om even te springen.
De tweede editie van Nijverheid ’s TINNITUS, een terugkerende post-punk avond, is een opstapeling van sonisch geweld waar je u tegen zegt. Een mix van fuzz, electro, kraut, en math-rock, komt samen tot een post-punk-ervaring die bezoekers omverblaast en trommelvliezen aan flarden scheurt. Naja, dat laatste was (gelukkig) alleen het geval geweest als De Nijverheid geen gehoorbescherming had uitgedeeld.
De math-rockers worden opgevolgd door de Nijmeegse boezemvriend-punkband Shaemless. Terwijl de opener nog wat afwisselt in tempo en intensiteit, is het bij het eerste akkoord van deze band al gelijk gasgeven. Met rauwe vocals, die geïnspireerd lijken te zijn door bands als Iceage, Thee oh Sees en John Spencer, weten deze niet-bepaald-studentikoze jongens hun eigen performance-extase over te brengen tot de zaal. Net zoals de emoband Failure, waar Queens of The Stone Age-gitarist Troy van Leeuwen in speelde, wisselen de bandleden hun instrumenten af. Dat de jongens hun nummers door en door kennen is duidelijk. Goede vriendschap, ruige liedjes, en een fuzzy gitaarsound is alles wat Shaemless nodig heeft om de zaal in beweging te brengen.
Nadat de rookpauzes genomen zijn en de biertjes gehaald, treedt de hoofdact van de avond toe. SMUDGED valt de zaal in als een audiovisuele kanonskogel. Verkleed als genderneutrale marsmannen zetten ze een sound neer die het brein prikkelt. Met intense Tourette-achtige vocals en een zware nadruk op luide synthesizers, kan je je ritalin wel thuis laten liggen. Het is gelijk duidelijk dat SMUDGED geen gebrek aan stage-ervaring heeft. Doordat de zanger afwisselt tussen puur zang, percussie-elementen en biertjes achterover tikken, is er geen twijfel over mogelijk dat deze band de geest van post-punk bevat. De muziek en de werkelijk toneelachtige podiumpresentatie van de band, wordt naar een hoger niveau getild door de visuele achtergrondinstallatie van beeldend kunstenaar Roel Weerdenburg en het algehele industriële decor van de nijverheid. Na de gitaarmuziek werd de steeds dieper wordende nacht afgesloten door de dj-set van Camy Huot, gepaard met de laatste ronde aan drankjes.
Naast het feit dat TINNITUS een line-up heeft neergezet van post-punk groepen met breed uiteenlopende stijl-inspiratie, heeft De Nijverheid er voor gezorgd de avond als ervaring neer te zetten. De intensiteitsafwisseling, de visuele elementen die de muziek ondersteunen en de benodigde zorg voor iedereens gehoor, zorgen ervoor dat TINNITUS een energieke cultuuravond is, die ook nog eens redelijk toegankelijk is voor zowel leek als liefhebber. Er hangt een prettige sfeer waarbij na afloop van de sets, de acts vinylplaten van elkaar kopen en met toeschouwers in gesprek gaan over fuzz-pedalen die ze van hun vaders hebben gejat. En zelfs ondanks dat de eigenlijke geluidsman kort voor de show ziek was geworden, zorgde De Nijverheid met een snel geregelde invaller alsnog (op wat vertraging tussen sets na) voor een soepel verloop van de avond. TINNITUS is een te gekke avond voor punk-liefhebbers in Utrecht en omstreken. We zijn dan ook benieuwd welke line-up de volgende keer onze oren eraf mag blazen.
Gezien: SMUDGED, Shaemless, Combo Qazam, zaterdag 16 september 2023 @ Nijverheid